Affärsmannaskap för tekniker

– Jag träffar kanske kunderna en eller två gånger om året. Våra tekniker träffar dem varje vecka, sa en säljare jag träffade i förra veckan. Vi skulle vinna jättemycket på om de var bättre på att hitta säljmöjligheter och tipsa kunderna utifrån sin expertroll.

Den här säljarens företag satsar nu på att utbilda sina tekniker i kundkommunikation och grundläggande affärsmannaskap.

Vid flera tillfällen tidigare har jag jobbat med servicetekniker och andra icke-säljare som har kundkontakt. På agendan har då ofta stått:

  • Din roll i företagets affärer
  • Kundservice och gott bemötande
  • Olika kundtyper – hur ska jag prata med dem?
  • Hitta kundernas behov och önskemål
  • Påverka kunden till köp

Upplägget och omfattningen av varje del har varierat – det beror på önskemål och möjligheter. Någon har börjat med en inspirationsföreläsning, andra har genomfört ett utbildningsprogram över längre tid.

Reaktionen hos teknikerna? Ofta lite tveksam till en början, men sedan har engagemanget kommit! Flera deltagare har berättat att de fått en aha-upplevelse och att jobbet har blivit roligare när de vågar lite mer!