Är dina offerter säljande?

Veckans tips från NovasellNär du skriver en offert ska du förstås göra den korrekt enligt alla regler och rutiner. Det många missar, är att offerten inte bara ska förmedla budskapet om produkt och pris, den ska också inge förtroende och väcka köplust. Alltså precis samma sak som du gör i dina säljmöten. Offerten är din förlängda arm, en säljare i A4-format, som ofta får träffa fler beslutsfattare än du själv.

  • Vilken känsla väcker din offert? Med typsnitt, färger, bildval, layout och ordval, förmedlar du en känsla. Kvalitet och trygghet har ett annat utseende än kreativitet och glädje. Offerten ska stämma med ert varumärke, så att kunderna känner igen sig, och den ska vara lättläst, rättstavad och snyggt uppställd.
  • Vem ska läsa offerten? Du kanske har träffat en person, men tror att den skickas vidare till fler innan beslutet fattas. Ta då tillfället i akt och ge en positiv och rättvisande bild av er som leverantör, de andra känner ju inte dig.
  • Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin. Det fina gamla uttrycket gäller även i offerter. Om bara en specialist ska läsa offerten, använd fackuttryck som visar din kompetens. Om den också ska läsas av andra i företaget, måste den skrivas så att de begriper den.
  • Berätta det viktiga och hoppa över det oviktiga. Ingen vill ha en onödigt lång och tillkrånglad offert. Ingen vill heller känna sig lurad efteråt, för att viktiga saker hade utelämnats.

Veckans tips: Se dina offerter som säljare i A4-format och utforma dem därefter! 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *