Behovsanalysen går som en dans

En del i varje säljkontakt är behovsanalysen. Vissa säljare tror att de kan hoppa över behovsanalysen eller bara ställa någon kontrollfråga. De vet ju redan vad kunden behöver!

Behovsanalysen går som en dans

Då har de missat något. Visst ska man ta reda på kundernas behov i behovsanalysen. Men inte bara det! Behovsanalysen är också till för att göra kunden medveten om sina behov – och inte minst – att skapa engagemang och förtroende. Med öppna och berättande frågor får du kunden att prata. Med rätt innehåll i frågorna märker kunden att du kan din sak. Under behovsanalysen börjar du också förbereda avslutet genom att få kunden att bekräfta delar i erbjudandet.

Behovsanalysen är som dans. Det gäller att hålla takten, vara följsam och föra mjukt men tydligt i harmoni med din kund! Den säljare (eller dansare) som följer grunderna, och samtidigt lyckas vara spontan och övertygande i utförandet vinner! .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *