Nyhetsbrev i augusti

Nyhetsbrev från NovasellVad ska du göra i höst för att nå det resultat du vill?

Det är vad den här månadens nyhetsbrev handlar om. Läs det här!

Vill du också prenumerera? Anmäl dig i formuläret till höger på hemsidan!

Om du gör som du alltid har gjort

… blir resultatet som det alltid har blivit. I bästa fall.

Det är en gammal sanning, som kanske är extra aktuell så här i slutet på sommaren, när höstens utmaningar ligger framför oss. Hur ser din plan ut för hösten? Ska du göra samma sak som du brukar och hoppas på att du ändå ska sälja mer, öka lönsamheten, få nöjdare medarbetare och nöjdare kunder? Eller ska du göra något nytt?

Svaret kan verka självklart, men det är ändå inte så enkelt när vardagen kommer i kapp. Att göra nya saker (eller gamla saker på nytt sätt) tar tid och kraft och det vanliga jobbet finns ju där ändå och ska göras. Det är inte så lätt att räcka till för allt.

Det påminner mig om när jag för flera år sedan arrangerade en utbildningsdag med en gästföreläsare, som var expert i hur man effektiviserar sitt arbete så att man får mer gjort på kortare tid. Tro det eller ej, men det vanligaste svaret från de potentiella deltagarna var att det lät jätteintressant, men att de inte hade tid att gå utbildningen.

Just så tänker vi nog alltför ofta. Vi agerar för kortsiktigt. Vi orkar inte lyfta blicken och se framåt och vi orkar inte ta tag i det som krävs idag för att nå resultat i morgon.  Samtidigt är ju förändringsarbete så roligt och spännande, för att inte tala om tillfredsställelsen när det ger resultat!

  • Så vad kan du göra för att få ett bättre resultat av ditt arbete i höst?
  • Vad krävs – kanske smartare verktyg, mer kunskap eller ökad motivation?
  • Hur ska du skaffa det som krävs?
  • När ska du göra det?

Spåna fram förbättringsidéer och välj sedan ut de allra bästa och mest genomförbara idéerna. Det är ingen idé att göra en lång önskelista med saker, som ändå inte kommer att genomföras. Prioritera, konkretisera förslagen, tidsplanera och sedan säger vi som Nike i reklamen:

Nike Just do itPS. Ibland är det bra med ett utomstående stöd eller bollplank i förändringsarbetet. Vill du ha hjälp – hör av dig!

Tryck på av-knappen

Veckans tips från NovasellNog skulle man önska att det fanns en av- och på-knapp för jobbet. Vissa dagar följer tankarna på jobbet med hem helt i onödan och andra dagar seglar tankarna iväg, så att det är svårt att jobba effektivt. Mänskligt förstås.

Nu är det snart semesterdags för de flesta. Då hoppas jag att du kan stänga av jobbet och ladda batterierna genom att göra det du gillar mest av allt.

Sedan kommer augusti och vi går utvilade och pigga tillbaka till jobbet. För att göra det enklare att komma igång, gäller det att ha planerat de första aktiviteterna redan innan semestern, så att de ligger på skrivbordet eller i kalendern och väntar.

Själv jobbar jag ett tag till, men Veckans tips tar semester redan nu. Du är förstås välkommen att höra av dig när som helst i sommar, men om av-knappen är nedtryckt kan det tänkas att telefonsvararen är på och att det tar lite längre tid än vanligt innan jag återkommer.

Veckans tips:
Tryck på av-knappen när det är din tur att ta ledigt. Ha en underbar sommar och semester!

Sol med solglasögon

 

Glad midsommar!

Ljuset, solen, blommorna, vännerna, jordgubbarna – allt är kännetecken för en av våra mest uppskattade högtider – den som avslutar den här veckan!

 

Jag önskar dig en härlig och avkopplande midsommarhelg! 

Sälj inte när du bokar möte!

Veckans tips från NovasellNu är det bara några dagar till midsommar. Det betyder att Sveriges företag mer eller mindre stänger ner inom ett par veckor. Alltså är det hög tid att boka dina augusti-möten om du inte redan har gjort det.

När du nu lyfter luren för att boka möten så är det en viktigt sak du ska tänka på:

Sälj inte!

Du ska bara boka möte, inte sälja. Du bokar ju möte, därför att det du säljer är för komplext för att sälja via telefon. Så om du börjar sälja, så är risken stor att du får ett nej direkt.

När du bokar möten ska du ha en kort och intresseväckande beskrivning av nyttan du tillför, vad kunden vinner på att använda dina tjänster eller produkter. Berätta inte hur du gör eller hur produkten fungerar, då har du börjat sälja. Du ska sedan leda samtalet till när, inte om, du ska komma. Våga vara lite tuff!

Veckans tips:
När du nu bokar dina augustimöten, håll fokus på att boka. Sälj inte!

mötesbokningSäljutbildning 20% rabatt före midsommarPS. Vill du ha nya verktyg för själva säljmötet, så att du säljer mer till nöjdare kunder? Boka in dig på utbildningen Personlig försäljning B2B i Göteborg den 24-25 augusti. Du får rabatt före midsommar!

Veckans tips – 20% rabatt innan midsommar!

Veckans tips från NovasellI förra veckan skrev jag om content marketing, som är ett smart sätt att marknadsföra sig i sociala medier. Veckans tips, som jag har publicerat i bloggen och på sociala medier i över två år, är ett exempel på content marketing.

Den här gången ska jag göra ett avsteg från det, för nu blir det ren reklam. Den 24-25 augusti kör jag en säljutbildning i Göteborg för dig som säljer till företag via personliga besök. Du får praktiska verktyg för kundmötet, som hjälper dig att sälja mer och få nöjdare kunder och det ingår en personlig DISC-analys.
Ett perfekt tillfälle att rivstarta hösten!
Läs mer här om utbildningen.

Veckans tips:
Anmäl dig till säljutbildningen före midsommar, så får du 20% rabatt!

Personlig försäljning B2B säljutbildning i Göteborg 24-25 augusti 2017

Vad är content marketing?

Lite då och då dyker nya modebegrepp upp. Sällan är det något helt nytt, men det är ju oviktigt så länge begreppen medför något bra. De nya orden och begreppen kan ofta göra att något nästan bortglömt plötsligt lyfts fram i ljuset.

Ett modebegrepp just nu är content marketing, alltså innehållsmarknadsföring. Content marketing innebär att man med en genomtänkt strategi kommunicerar genom någon form av redaktionellt material för att öka kännedom, lojalitet och försäljning.

Materialet ska ha ett innehåll, som intresserar och engagerar läsarna. Innehållet är inte reklam, som syftar till en direkt handling, utan handlar mer om att påverka på lång sikt. Du bjuder dina läsare på något intressant, nyttigt och användbart, som samtidigt bidrar till att påverka bilden av ditt företag.

Att så många pratar om content marketing just nu, hänger förstås ihop med den ökade användningen av digitala kommunikationskanaler för marknadsföring. De är helt perfekta för att lägga ut intresseväckande innehåll av redaktionell karaktär. Den här bloggen är ett exempel på det. Du kanske hittade hit via nyhetsbrevet, LinkedIn, Twitter eller Facebook, de är andra exempel på kanaler som fylls av content marketing.

De här kanalerna är ju inte envägs (utom nyhetsbrevet), utan det finns möjligheter för läsarna att reagera direkt och skapa en direktkontakt med den som har lagt ut texten. När de dialogerna blir bra, ökar intresset ännu mer.

Den här texten är ett exempel i sig på content marketing. I stället för att skriva i reklamform om hur jag kan hjälpa dig och ditt företag med marknadsföring och försäljning, ger jag ett smakprov på min kunskap i form av ett blogginlägg.

På vilket sätt jobbar ni i ert företag med content marketing?
Berätta gärna i kommentarerna nedan!

Våga testa nytt

Veckans tips från NovasellSnickare har många olika verktyg i sin verktygslåda. De har lärt sig vilket verktyg de ska ta i vilka situationer och de har tränat på att använda dem. Ingen snickare använder samma skruvmejsel till alla skruvar. Ibland passar en stor och ibland en liten. Vissa gånger räcker det med en vanlig skruvmejsel och ibland behövs en stark skruvdragare.

Precis så är det för dig som jobbar med försäljning och kundkommunikation också. Du har också verktyg och metoder, fast dina verktyg är inte lika enkla att se. Du får anpassa ditt bemötande, dina argument och din säljteknik, både efter vad du säljer och vem som är din kund.

Det är lätt att bli bekväm, att använda ”mina bästa argument, som nästan alltid funkar” eller att tänka att ”jag behandlar alla lika, så blir alla nöjda”. Så enkelt är det inte. Samma argument funkar inte på alla och alla vill inte bli behandlade på samma sätt. Du behöver också många verktyg i lådan och du behöver träna på hur de ska användas.

Veckans tips är: Prova nya verktyg för din försäljning och kommunikation – och öva tills du är skicklig på att använda dem!

PS. Vill du ha nya säljverktyg? Den 24-25 augusti går en säljutbildning för dig som säljer business-to-business. Läs mer här!verktygslåda för försäljning och kundkommunikation

Blev kunden nöjd?

Veckans tips från NovasellEn god vana är att alltid ringa kunden efter leverans, för att kolla att allt har fungerat som det ska.

Du visar att du bryr dig om din kund och du kan fånga upp eventuellt missnöje. För visst är det bättre om kunden säger det till dig än till andra?

Dessutom är det ett tillfälle till merförsäljning. En nöjd kund kanske vill passa på att beställa mer.

Förvånansvärt få företag tar den här chansen, så många kunder blir positivt överraskade om du ringer. Prova!

Veckans tips är alltså: Ring dina kunder efter leverans, för att kolla att allt har fungerat!

Vilken nytta har kunderna av oss?

Veckans tips från Novasell– Vad tycker du om hemsidan?
En stolt företagare visade sin nya hemsida och hoppades på beröm. Det fick han också. Sidan är snygg och passar deras varumärke. Det är lätt att hitta det man söker och texterna är välformulerade och föredömligt kortfattade. Helt perfekt om det inte vore för en enda sak, en sak som det här företaget har gemensamt med väldigt många andra:
Sidan handlade om dem själva!

De hade ställt sig frågan ”Vad ska vi berätta om oss?” när de började jobba. Då blir resultatet ganska trist, få gillar att höra andra prata om sig själva.
”Vilken nytta har kunderna av oss?” hade varit en mycket bättre fråga. När ni konkret beskriver vilken nytta ni gör, väcker ni intresse. Kunderna känner igen sig och får lust att köpa.

När intresset är väckt vill kunderna veta mer. Då ska ni förstås berätta om er själva och er verksamhet, men bara det intressanta. Tappa inte bort kundnyttan!

Veckans tips är: Ställ frågan ”Vilken nytta har kunderna av oss?” när ni jobbar med marknadsföringen!