Därför slutar kunden att köpa

Sommartid ger också tid att läsa fler böcker än vanligt. Jag kan inte låta bli att citera några rader ur Percy Barneviks ”Ledarskap 200 råd”. Råd nr 150 heter Kunden kung och där kan man bland annat läsa följande:

”Varför slutar en kund att köpa av ditt företag? En studie visade:Ledarskap 200 råd P Barnevik

  • 1 procent av köparen dog, avskedades eller pensionerades
  • 3 procent blev förflyttad till ett annat jobb
  • 5 procent gav affären till ”en annan vän”
  • 9 procent för höga priser
  • 14 procent missnöje med produktkvaliteten
  • 68 procent (!) på grund av likgiltighet hos leverantören”

Percy Barnevik pratar om industriföretag. Då kan jag inte låta bli att dra parallellen till en undersökning i handeln av Daymaker, som visade att nära 70% av dem som väljer att sluta handla i en butik gör det på grund av dålig service.

Slutsatsen borde vara enkel att dra: Ta hand om din kund, oavsett vilken bransch du verkar i, så säljer du mer. Vad är det som gör det så svårt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *