Hoppa till huvudinnehåll

I bland är det nyttigt att titta tillbaka på gamla tidningar och arbetsmaterial för att få idéer. I en pappershög på jobbet gömde sig Swedavias personaltidning, där jag blev intervjuad 2014.

Jag gav tidningens läsare fem kommunikationstips. De håller än, så håll tillgodo:

  1. Vad vill du uppnå?

    Se till att du vet vad du vill att kommunikationen ska ha för effekt. Vill du sälja en vara till en kund eller att en kollega ska utföra någonting?

  2. Var tydlig

    Ibland lindar vi in våra budskap med onödig fakta för att vi inte vågar vara rakt på sak. Rensa bort information som inte har med saken att göra.

  3. Anpassa dig efter den du talar med

    Är du själv en känslomänniska och talar med en mer logiskt lagd person bör du anpassa dig efter den personen. Kom ihåg att olika yrkesgrupper har egna ord och uttryck som kanske inte alla förstår. Använd ord som passar den du pratar med.

  4. Fråga mycket och lyssna mer

    Skifta fokus till den du pratar med, då blir det lättare för dig att förstå och kunna påverka den andra. Försök lista ut vad kunden behöver eller vad kollegan saknar för att kunna utföra ett arbete på rätt sätt.

  5. Var medveten om ditt kroppsspråk

    Vill du engagera någon kan du inte stå och hänga och se oengagerad ut själv. Ett tydligt kroppsspråk förstärker ditt budskap.