Hoppa till huvudinnehåll

Det här har varit ett tufft år för många butiker. E-handeln har ökat och alltfler har vant sig vid att handla online. Innebär det att de fysiska butikerna försvinner? Det tror inte jag.

Visst är det i många fall praktiskt att sitta vid datorn och klicka hem varor vid vilken tid på dygnet som helst för att sedan få dem levererade till dörren eller ett ombud nära dig. Men det finns också många tillfällen när det är mycket bättre att gå till en affär och träffa en duktig säljare. Ibland är e-handeln bäst, men på vissa områden är den fysiska butiken (och annan personlig försäljning) oslagbar:

Du får hjälp att hitta rätt vara

I en butik kan du få hjälp att hitta varor, som passar dig. Säljaren engagerar sig i dig och dina önskemål, ställer frågor och visar på alternativ. Du får förslag, som är anpassade efter dina förutsättningar och som bygger på säljarens fackkunskap. Det är mycket enklare än att själv leta information på nätet, särskilt om du inte har så mycket kunskaper inom området.

Anpassat bemötande

Säljaren kan också anpassa dialogen och hur varorna presenteras efter varje kunds förutsättningar. Någon kund är kunnig inom området medan en annan är nybörjare. En vill ha detaljer och tekniska specifikationer, en annan vill hellre få en övergripande presentation. En kund tycker att det är svårt att förstå svenska, en hör lite dåligt och en annan ser illa. Allt det här och mycket mer kan säljaren anpassa sin kommunikation till.

Du kan se, känna, dofta, lyssna, smaka och prova

När vi kan använda alla våra sinnen får vi ett helt annat intryck av varan än om vi bara ser en bild med en beskrivning i ord. Det är inte så konstigt att e-handeln växte snabbast i bokhandeln, medan det gick trögare för kläder och mat.

Omedelbar leverans

Nog har det hänt oss alla att vi ska på ett kalas och inser att vi glömt köpa present? Eller att vi står i köket för att laga mat och inser att en viktig ingrediens saknas? I det läget är det skönt om det finns en öppen butik i närheten, där vi kan få med oss varan direkt. En av butikernas styrkor är just den omedelbara leveransen.

Upplevelsen

Butiker säljer inte bara varor. De erbjuder också upplevelser. De manifesteras i service och bemötande, miljön i lokalen, läget, andra kunder, presentinslagning och mycket annat. Det är en ren njutning att besöka vissa butiker. Eller som karaktären butiksägaren Michelle i Lucy Dillons bok Och så levde de lyckliga uttrycker det:

”…hennes enda kriterium på en affär: att den skulle förföra och förtrolla kunden så att han eller hon betalade pengar för att få en bit av förtrollningen med sig hem.” 

De som utvecklar och lyfter fram sina styrkor, förför och förtrollar, har alla möjligheter att driva en framgångsrik butik även i framtiden.

Vill ni utveckla servicen i er butik? Hör av dig till ingrid.alestig@novasell.se eller 0733-741165!