Hoppa till huvudinnehåll

Frågan i rubriken har jag ställt till många företagare sedan i våras. Men det är inte så lätt att svara på frågan. För vad är egentligen en affärsmodell och vad innebär det att den funkar?

Vad är en affärsmodell?

Vi börjar med den första frågan och försöker reda ut vad en affärsmodell är. Först en koll i Wikipedia:

”Det är ett konceptuellt verktyg som innehåller en uppsättning komponenter och beskriver deras inbördes relationer på ett sådant sätt att affärslogiken för en viss verksamhet konkret kan beskrivas.”

Det där blev man ju inte ett dugg klokare av! En enklare förklaring är att affärsmodellen beskriver hur verksamheten skapar värden.

Tre viktiga delar i beskrivningen är:

  • hur ni producerar varor och/eller tjänster
  • hur de når kunderna och
  • hur ni tjänar pengar

Den lokala Tempobutiken och Linas Matkasse är exempel på hur man kan sälja livsmedel med helt olika affärsmodeller. Konceptet Tempo ägs av Axfood, som alltså når sina kunder genom ett franchiseavtal med en handlare som driver en fysisk butik. Där hämtar kunderna själva vilka varor de vill och och betalar dem i en utgångskassa med kort eller kontanter.

Linas Matkasse säljer också mat. Men framför allt säljer de ”slippa hitta på vad vi ska äta till middag”, ”slippa gå till affären” och ”prova nya roliga rätter”. Deras kunder köper abonnemang via internet och får då regelbundet ingredienser till specifika rätter med tillhörande recept. Linas Matkasse levererar varorna hem till kunderna och betalning sker mot kort eller faktura.

Båda affärsmodellerna har sina för- och nackdelar, både för kunderna och företagen själva. Fundera på vilka de är!

Hur kan man ändra sin affärsmodell?

Ibland tar vi våra affärsmodeller så för givna, att vi inte ens tänker på att de kan varieras. Men så händer det något, som ställer den gamla invanda verkligheten på ända. Som i våras, när pandemin slog till. Då hände massor. Snabbt ställde många om sina produktionsenheter till att tillverka handsprit, munskydd och annan sjukvårdsutrustning. Forskning och industri samlades kring frågorna om botemedel och vaccin mot covid-19 och startade tidigare otänkbara samarbeten.

Många småföretag agerade också snabbt. Vissa butiker ordnade med hemkörning av varor, andra bar ut varorna till kundernas bilar och ordnade så att kunderna kunde swisha betalningen. Finrestauranger började sälja take-away och hotell hyrde ut rum till studenter och andra långtidsboende. En hotellkedja insåg efter hand att människor har tröttnat på att jobba hemifrån och började marknadsföra lockande paket med kontorsplats, kaffe och mat. Digitala möten blev den nya vardagen och plötsligt vet alla hur Zoom fungerar och vad ett webbinar är. Så nog går det att ändra invanda affärsmodeller.

Hur vet jag om affärsmodellen funkar?

Några av de snabba förändringarna som företag gjorde i våras visade sig vara olönsamma, kostnaderna blev för höga i förhållande till vilka intäkter de gav. Andra förändringar lockade inga kunder, så de var inte heller lyckade. För det är ju helt enkelt så att en affärsmodell som funkar gör att kunderna vill köpa och att företaget tjänar pengar.

Ifrågasätt er affärsmodell

Lite då och då är det bra att granska och ifrågasätta sina affärsmodeller. Det är lätt att bli hemmablind och köra på som man alltid har gjort. Har du ifrågasatt er?

En bra utgångspunkt är frågan ”Vad skulle underlätta för våra kunder?” Ställ frågan till era kunder (men ha inte för stora förhoppningar om att de svarar något annat än det ni redan gör), fråga er själva och fråga andra kreativa och framsynta människor. Titta hur andra branscher gör och sno alla bra idéer ni kan hitta!


Funkar inte er affärsmodell så bra nu?

En bra affärsmodell och en tydlig paketering av produkter eller tjänster ger goda förutsättningar för att lyckas med försäljningen.
Hör av dig om ni vill ha hjälp att komma igång!