Hoppa till huvudinnehåll

Att lyssna är en viktig del av all kommunikation. Om du pratar med någon som inte lyssnar ordentligt kommer ditt budskap att förändras. Du kommer att hoppa över detaljer, du kommer av dig och får svårt att uttrycka dig. Motsatsen händer om den du pratar med lyssnar aktivt och visar det genom följdfrågor, ögonkontakt och instämmande nickar.

När du pratar med kunder (oavsett om du vill sälja, om de vill fråga något eller kanske klaga) så är det avgörande hur du lyssnar. Dina kunder kommer att uttrycka sig tydligare om du visar att du vill lyssna aktivt på dem. Då blir det också lättare för dig att förstå deras önskemål och situation. Samtidigt kommer de att uppleva dig som mer engagerad och intresserad, ja helt enkelt trevligare!

Vissa lyssnar för att svara – eller försvara. Andra lyssnar aktivt och visar att de vill förstå. Brukar du lyssna aktivt på dina kunder?


Vill du veta mer om god kundservice och hur man lyssnar aktivt? Hör av dig! 

Lämna ett svar