Hoppa till huvudinnehåll

Jag träffade en företagare, vars kunder är projektledare i industrin. Han berättade att den bästa tiden för honom att kontakta svårfångade kunder är klockan 12.45. Då är de tillbaka från lunchen, men har ännu inte gått till sina möten som börjar klockan 13.

Finns det särskilda veckodagar eller tidpunkter på dagen, då det är smartast att kontakta sina kunder? När är egentligen den bästa säljtiden?

De flesta har inte så smala tidsspann som företagaren i ingressen. Sätt dig in i dina kunders situation, så vet du när du kan försöka kontakta dem och när du ska välja en annan tid. I vissa fall är det ganska självklart. Det är onödigt att ringa till en lunchrestaurang vid elvatiden eller att spontanbesöka en leksaksaffär en fredagseftermiddag i december. Själv brukar jag inte ringa till säljchefer på måndag morgon, för då sitter många i möte med sina säljare. I övrigt är det bara att prova så länge jag håller mig inom kontorstid.

Ett säljhinder

Faktum är att tiden är ett vanligt säljhinder. Man skjuter upp sina kontakter för att ”just nu är det ingen idé” och så resulterar det i att antalet kontakter i slutänden blir färre. Jag tänker ibland på den nyanställde säljaren, som jobbade med mötesbokning via telefon mellan jul och trettonhelgen för några år sedan. Han lyssnade inte på sina kollegors kommentarer om att det var omöjligt. Det var förstås många som inte svarade på hans samtal, men de han fick kontakt med var mer positiva än i vanliga fall. Han bokade ganska många möten.

Den bästa säljtiden är…

Lär känna dina kunder och deras vanor, så lär du dig när den bästa säljtiden är för dig. Var lite ihärdig, för alla har gluggar i sina kalendrar, ibland på oväntade tider. Den bästa säljtiden är trots allt den som blir av!