Hoppa till huvudinnehåll

I företagare jag säljtränar, brukar jag pränta in vikten av att paketera tjänster så att de är lätta att förstå och därmed lätta att köpa.  Så för att förenkla för mina kunder paketerade jag individuell säljträning online under våren – och plötsligt ökade försäljningen av en tjänst som jag egentligen har erbjudit länge.

Det är klart att en del av efterfrågan kan förklaras med att onlinetjänster har ökat explosionsartat i vår. Men faktum är att väldigt få frågade efter den här typen av onlineträning innan jag uttryckligen berättade vad tjänsten innehöll, hur kunderna beställer, hur den blir levererad, prislappen och lite annat praktiskt. Det blev uppenbart att paketerade tjänster är lättare att köpa.

Så här kan du göra för att paketera tjänster och öka försäljningen:

  • Identifiera en eller ett fåtal tjänster du kan få efterfrågan på i nuläget. Beskriv vad kunden får – innehåll och nytta (Produkt)
  • Tydliggör hur kunden beställer och hur leverans sker (Plats)
  • Beskriv vilken service som ingår i tjänsten (Personal)
  • Sätt en prislapp på varje paket (Pris)
  • Planera hur du ska kommunicera paketen till dina kunder (Promotion)

Du som är observant ser att det är de i marknadsföringen klassiska Kotlers 5 P som står i parenteserna. De är en utmärkt hjälp och vid paketering.


Är du nyfiken på hur jag har paketerat den individuella säljträningen online? Paketen fick heta Femman och Åttan. Namnen säger något om innehållet, nämligen antal träningstillfällen. Men det finns också en annan koppling som den som löptränar känner igen. Att välja femman ger  god träning, men åttan ger mer. Läs mer om Femman och Åttan här.

Hör av dig om du vill ha hjälp att skapa paketerade tjänster som blir lättare att köpa!