Sälj mer i butiken!

Januari är den ovanlig månad i många butiker. Julförsäljningen är avklarad, det byts och reas. Sedan lägrar sig ett oroväckande lugn, men den luttrade vet att efter den 25 januari börjar det bli bättre igen.pratbubbla

Hur mycket bättre det blir avgör du. Att arbeta i butik är inte bara att ge service och exponera varor, det handlar framför allt om att sälja med kundens bästa i åtanke:

1. Hälsa på kunden, låt kunden titta i butiken på sitt eget sätt och ta sedan kontakt igen
Ingen gillar påstridiga och jobbiga säljare, men ingen gillar heller säljare som inte verkar bry sig. Kunder är olika, läs av vilken hjälp de vill ha!

2. Ställ frågor
Dina frågor ska väcka intresse, skapa engagemang och förtroende. Och så får du förstås veta vad din kund behöver.  

3. Presentera det kunden behöver, visa och hjälp till
Du kan dina varor, så hjälp din kund att köpa rätt. Ibland kostar det mer för kunden, ibland mindre – men det blir alltid bättre. Var omtänksam, visa i stället för att peka och gör det enkelt att vara kund hos dig.

4. Hjälp kunden att fatta beslut
Våga föreslå köp! Om kunden är osäker, ta reda på varför och underlätta beslutet.

5. Sälj mer
Ta chansen att göra kunden extra nöjd – och samtidigt göra din affär extra lönsam! Ingen vill väl ha tubsockor till kostymen, målarfärg utan en bra pensel eller en fin växt i en gammal ful ytterkruka? Nej just det, påminn din kund så slipper de irritationen när de kommer hem!

6. Avsluta positivt
Ge kunden ett ”ord i påsen”, tacka och önska välkommen åter. Då lämnar kunden dig med en positiv känsla och kommer gärna tillbaka.

Är du nyfiken på mer? Läs mer här!