Hoppa till huvudinnehåll

Vad glädjande det är när lokalpressen skriver om aktiviteter för handeln och om försäljning. Här ett exempel från när jag nyligen besökte den fina staden Eksjö i Småland.

Smålands-Tidningen uppmärksammar Eksjö Handels säljutbildning för butikerna med ett helt uppslag. De valde att lyfta fram frågan om det personliga mötet kontra e-handel och vikten av utbildning i säljteknik.

Här ett klipp ur artikeln

Sälj mer i butiken – i en digital värld. En utbildning med syftet att lyfta det viktiga för handeln, vilket är säljandet, hölls nyligen i Eksjö.

– Vi har försprånget då vi har det mänskliga mötet och ger någonting extra. Det är lite mer än att sitta framför en skärm eller att knappa på telefonen, säger Pelle Nelzén, ordförande för Eksjö handel.

Nyligen anordnade Eksjö handel, till viss del ihop med Eksjö.nu, en föreläsning med Ingrid Alestig från Novasell. Den skulle egentligen hållits i våras, men på grund av corona så sköts den på framtiden. Nu kunde den ändå genomföras, med vissa restriktioner.

Behövs det mer utbildning i säljteknik?

– Ja, det tror jag att man behöver. Tittar man på vårt företag så har vi det kontinuerligt, det behöver man. Man behöver en uppdatering och spark i baken för att vara på tå, möta kunden och ge dem något extra när de kommer till butiken.

– Det är ännu mer viktigt att ge bra service så man känner mervärde att komma till butiken när man har en större konkurrens från digital handel. Det är mer viktigt än någonsin kan jag tycka, säger Pelle Nelzén som driver Blomsterboden Interflora.

(Citat från Smålands-Tidningen som uppmärksammar min säljutbildning i ett reportage 21 oktober 2020.)