Hoppa till huvudinnehåll

Vad brukar du svara i telefon? Och hur låter du?

Beroende på vad och hur du svarar i telefon, slår du an tonen för hela samtalet. Det går fort att göra ett första intryck. Svarar du på ett sätt som låter välkomnande?

Två anställda på en kundtjänst jag jobbade med, brukade svara med företagsnamnet och sitt förnamn. Mellan två kurstillfällen provade de att säga
– Välkommen till [företaget] du pratar med [namn].

Nästa gång frågade jag hur det gått och de berättade förundrat att många fler av dem som ringde presenterade sig. Samtalen blev också trevligare.

Det är egentligen ganska självklart. Om du svarar kortfattat och snabbt uppfattas du lätt som stressad, sur eller opersonlig, även om du inte är det. Om du svarar med en längre fras, så hinner kunden uppfatta både ord och tonfall. När du låter positiv så blir du bemött därefter.

Det här gäller förstås inte bara i kundtjänst, utan säljare, support, fakturaservice och alla andra som tar emot samtal. Alla är ju lika viktiga som företagets ansikten utåt.

Så ställ dig frågan ibland – svarar du så välkomnande att du skulle bli glad av att ringa dig själv?