Hoppa till huvudinnehåll

Det finns säljare, som blir så besvikna när kunder säger nej eller avslutar ett samarbete, att de visar sitt missnöje. Plötsligt är leenden och engagemang som bortblåsta och de avslutar mötet eller samtalet så fort som möjligt. Det är ganska lätt att förstå hur de tänkta kunderna känner sig då. Just det, helt ointressanta. Det var visst bara plånboken säljaren ville åt.

Tack och lov finns det andra säljare, som visar äkta omtanke. Det märks även när kunderna tackar nej, för de tar hand om sina tappade kunder. De frågar om orsaken, de önskar dem  välkomna åter och de visar att de bryr sig. Till de säljarna och företagen kommer kunderna gärna tillbaka när situationen har förändrats.

Ett härligt exempel fick jag från en av mina kunder, en säljare som vi kan kalla Johan. Han hade just tagit emot en uppsägning och Johan ringde mig för att få lite hjälp. Han var genuint orolig, för hans kund hade köpt en enklare tjänst från en annan leverantör. Johan insåg att kunden snart skulle få problem i sin verksamhet, för uppenbarligen hade denne inte förstått vidden av deras samarbete.

Nu undrade Johan hur han skulle kunna förmedla det till sin kund, utan att denne skulle ta illa upp och missförstå. Det viktiga för Johan var faktiskt inte att de valde honom, det viktiga var att kunden fick rätt tjänster.

Det är att ta hand om sina tappade kunder med äkta omtanke!