Hoppa till huvudinnehåll

För två veckor sedan handlade tipset om tystnad i telefonsamtal. Jag spinner vidare på samma tråd: tystnad kan vara en säljteknik som leder till avslut.

En framgångsrik säljare är duktig på att lyssna och förstå sina kunder. Hon eller han har förmågan att presentera sina förslag på ett förtroendeingivande och övertygande sätt. Då kan en tystnad vara förtroendeingivande.

Både i presentationsfasen och i avslutsfasen är tystnaden viktig. I presentationsfasen läggs tystnader in av två skäl, dels för att kunden ska hinna tänka och förstå och dels när du vill betona något.

I avslutsfasen måste du våga vara tyst när du har ställt din avslutsfråga. Det är alltför vanligt att säljaren börjar pladdra lite nervöst i stället och då försvinner möjligheten för kunden att tacka ja.

Så ett enkelt säljtips är

Använd tystnad som en medveten säljteknik. En tystnad som leder till avslut.