Effektiv försäljning

Att sälja är en konst, som kräver kunskap och träning. Vissa har mer talang än andra, men ingen är född säljare. Att sälja på lågt pris är ganska enkelt, att sälja på produktegenskaper, kundfördelar och nytta är lönsamt. Lär er att sälja lönsamt!

Utbildningen passar

säljare som säljer business-to-business genom personliga besök. Den passar också er som är s k ”icke-säljare”, dvs advokater, revisorer, arkitekter, konsulter, konstnärer, småföretagare och andra som inte har försäljning som enda arbetsuppgift.

Före utbildningen

går vi igenom behoven och förutsättningarna för deltagarna, vad de vill och behöver utveckla och vi sätter målen för utbildningen. Jag sätter mig in i er verksamhets arbetssätt och utmaningar, så att innehållet blir det rätta. På det sättet får ni alltid en utbildning som är skräddarsydd för era deltagares kunskapsnivå, behov och önskemål.

Innehåll och upplägg

Följande moment kan ingå i utbildningen, som byggs kring hel- eller halvdagar i den omfattning som ni önskar och behöver. 

  • Skillnaden på enkel och komplex försäljning, tjänste- och produktförsäljning
  • Så skapar du säljresultat – enkel säljplanering
  • Hitta rätt kunder – prospektering
  • Din säljstil
  • Anpassa din kommunikation till kunden
  • Så tänker kunden
  • Vad är det du säljer – vi gör en argumentanalys
  • Mötesbokning
  • Planera och genomför bra kundbesök:
    – första kontakten
    – identifiera och väck kundens behov – frågeteknik
    – presentera ditt förslag
    – hantera kundens invändningar och tveksamhet
    – förhandla väl
    – styr processen mot affär – avslutsteknik
  • SPIN – avancerad frågeteknik
  • Merförsäljning
  • Kundvård

Teori varvas med mycket dialog och praktiska övningar, som utgår från deltagarnas egna verksamheter. De får verktyg att använda redan nästa dag!

För ännu bättre effekt

Inför utbildningen kan deltagarna göra

  • DISC beteendestilsanalys, som identifierar säljstilen och ger insikter i hur man genom att anpassa bemötande, argument och tempo lättare når fram till olika kunder.
  • Drivkraftsanalys, som visar vad som motiverar individen att prestera på jobbet.

Ett enstaka utbildningstillfälle ger insikter, som kanske inte alltid omsätts i praktiskt arbete. Det är lätt att göra som vanligt. Om ert syfte är beteendeförändring är det bra att lägga ett utbildningsprogram över flera tillfällen, utspridda i tiden. Det finns också fördelar i att kombinera utbildning i grupp med:

  • individuell coachning av säljledaren
  • individuell coachning av deltagare
  • sambesök med säljare till kunder
  • medlyssning i verkliga kundsamtal

För mer information och offert

Maila ingrid.alestig@novasell.se, ring 031-760 23 80 eller gör en intresseanmälan så hittar vi ett upplägg som passar er!