Hoppa till huvudinnehåll

Vi brukar gilla dem som är ungefär som vi själva. Då kan vi identifiera oss med varandra och vi upplever att vi ”pratar samma språk”. Därför är det lika tokigt att gå på kundbesök till en oljig verkstad klädd i vit skjorta och mörk kostym som till det flotta huvudkontoret i t-shirt och träskor.

Det där med klädsel är ganska självklart för de flesta, vi vet att vi vinner på att spegla vår kund. För att snabbt få god kontakt med en kund kan du anpassa ditt tal, tempo och kroppsspråk på samma sätt. Har du en snabbpratande, yvig och glättig kund – öka ditt eget taltempo, använd gester och humor. Har du en stillsam och eftertänksam kund, ta det lugnt och metodiskt med ett kontrollerat kroppsspråk.

Eller som Erik Axel Karlfeldt skaldade i Sång efter skördeanden om figuren Fridolin: ”han talar med bönder på böndernas sätt men med lärde män på latin”.

Öva på att, på ett naturligt sätt utan att härma, spegla din kund i möten och telefonsamtal. Då kommer du att göra gott intryck, skapa förtroende och få bättre kontakt.


Vill du veta mer eller boka en föreläsning om kommunikation och kundtyper i kundservice och försäljning? Välkommen att höra av dig!

Lämna ett svar