Är dina kundmöten engagerande?

SäljmöteInleder du dina möten med en power point-presentation om företagets alla affärsområden, medarbetare och fantastiska historia? Går du sedan över till att mer i detalj berätta om de olika produkterna eller tjänsterna ni har? Avslutar du din fina presentation med att lyfta fram det du tror skulle passa kunden du är hos?

Va?! Tackade kunden artigt och bad att få fundera? Eller började hon titta på klockan? Självklart. Du har just genomfört ett möte där du visar att kunden är helt ointressant och det enda som räknas är du och ditt företag.

Vänd på det! Börja i stället med att fråga om kundens situation, vilka utmaningar de har och vad de skulle vilja ha ändring på! Ställ bra frågor, så får du kunden att prata och bli engagerad. När ni har kommit fram till vad kunden har för behov, presenterar du bara det som är intressant för kunden. Då visar du att det är kunden som är i centrum och ditt enda intresse är att hjälpa till. Så blir det engagemang och affär i stället för gäspningar!

Nyfiken på mer? Hör av dig till ingrid.alestig@novasell.se eller 031-760 23 80 för ett förutsättningslöst samtal!