Är ni originalet eller kopian?

Veckans tips från NovasellAtt tänka nytt är en viktig del i all affärsutveckling. Om ni bara tittar på vad konkurrenterna gör och tar efter dem, så kommer ni att bli en kopia. Och kopian är sällan bättre än originalet.

Att vara originalet är att göra det smarta först. I branschen. Ni behöver inte hitta något helt revolutionerande, det räcker ofta att titta utanför de egna leden för att få idéer. Låter det komplicerat?

Ett företag i en väldigt traditionell bransch beskrev för mig hur de har ökat sin kundtillströmning genom att ta bra idéer från andra branscher. Deras annonser ser numera lite annorlunda ut än konkurrenternas och publiceras på andra ställen, deras organisation är lite annorlunda och deras syn på affärer är lite annorlunda.

original eller kopiaDe bryter ofta mot sådant som anses självklart och rätt i den egna branschen. Ändå gör de ingenting som skulle kunna uppfattas som uppseendeväckande eller konstigt i mer nytänkande branscher. En del av deras konkurrenter bevakar vad de gör och brukar ganska snart följa efter. Det var det där med originalet och kopian…

Veckans tips är alltså: Titta utanför din egen bransch och våga prova en idé, som funkar hos någon annan!

PS. Det finns flera bra böcker som kan hjälpa dig att tänka nytt, t ex Medicieffekten av Frans Johansson eller Tänk det otänkta av PA Ståhlberg. Har du fler bra lästips?