Den bästa tiden att kontakta kunder

Finns det särskilda veckodagar eller tidpunkter på dagen, då det är smartast att kontakta sina kunder? När är egentligen den bästa tiden?

Här om dagen träffade jag en företagare, vars kunder är projektledare i industrin. Han berättade att den bästa tiden för honom att kontakta svårfångade kunder är klockan 12.45. Då är de tillbaka från lunchen, men har ännu inte gått till sina möten som börjar kl 13.

De flesta har inte så smala tidsspann. Sätt dig in i dina kunders situation, så vet du när du kan försöka kontakta dem och när du ska välja en annan tid. I vissa fall är det ganska självklart. Det är onödigt att ringa till en lunchrestaurang vid elvatiden eller att spontanbesöka en leksaksaffär en fredagseftermiddag i december. Själv brukar jag inte ringa till säljchefer på måndag morgon, för då sitter många i möte med sina säljare. I övrigt är det bara att prova så länge jag håller mig inom kontorstid.

Faktum är att tiden är ett vanligt säljhinder. Man skjuter upp sina kontakter för att ”just nu är det ingen idé” och så resulterar det i att antalet kontakter i slutänden blir alldeles för få. Jag tänker ibland på den nyanställde säljaren, som jobbade med mötesbokning via telefon mellan jul och trettonhelgen för några år sedan. Han lyssnade inte på sina kollegors kommentarer om att det var omöjligt. Det var förstås många som inte svarade på hans samtal, men de han fick kontakt med var mycket mer positiva än i vanliga fall. Så visst bokade han möten!

Lär känna dina kunder och deras vanor, så lär du dig när den bästa tiden att kontakta dem är. Var lite ihärdig, för alla har gluggar i sina kalendrar, ibland på oväntade tider. Den bästa tiden för kundkontakt är trots allt den som blir av!