Berätta sanningen för dina kunder

Veckans tips från NovasellNär vi har budskap, som vi tror att mottagaren kan reagera negativt på, är det ibland lockande att bara sticka huvudet i sanden och strunta i att berätta.

Just det hände när jag beställde en bok, som jag skulle använda som kurslitteratur. När det gått nästan en vecka efter utlovad leveransdag hörde jag av mig till leverantören och undrade vart boken tagit vägen. Döm om min förvåning när de svarade att boken var slut och att de därför hade tagit bort min beställning!

Ibland försöker vi i stället att förmildra budskapet, så att det inte ska kännas så jobbigt för mottagaren. Men risken är att det blir väldigt fel.

Som den gången tåget fastnade i Falköping på kvällen. Vår avgångstid flyttades 10-15 minuter i taget – i två timmar. Det visade sig sedan att förseningen berodde på en allvarlig olycka längre fram på spåret och att flera tåg stod före oss och väntade. Självklart visste de ansvariga att det skulle ta mer än en kvart att lösa. Om vi resenärer hade fått veta sanningen, hade vi kunnat fatta egna beslut om hur vi ville lösa problemet. Någon kanske kunde bli hämtad, själv hade jag nog tagit en promenad i Falköping för att fördriva tiden.

Ett tydligt budskap, lämnat med respekt och ödmjukhet, ger respekt tillbaka. Och oftast en – trots det som hänt – nöjd och förstående kund.

Veckans tips är alltså: Berätta sanningen för dina kunder!