Går det att boka säljmöten nu?

Svaret på frågan i rubriken är JA om du frågar mig. Det går alldeles utmärkt. Det finns ingen anledning att skjuta upp säljandet, då blir ni omkörda av konkurrenterna. Det kanske inte kan bli fysiska möten, men det finns bra alternativ. Så visst är går det att boka säljmöten nu!

I våras blev många säljare näst intill handlingsförlamade när vi inte fick mötas på vanligt sätt. Inte nog med det, många kunder hade heller inga pengar att köpa något för när alla handbromsar drogs åt på en gång. Det var då.

Fortfarande är det många som inte kan mötas fysiskt, men framtidstron i företagen har ökat markant och man gör affärer igen. En del träffas i rymliga rum och utan att ta i hand. Andra träffas digitalt eller via telefon på grund av företagsinterna riktlinjer, personlig hälsa eller landsgränser som inte får passeras.

Hur gör man för att boka säljmöten?

Ett digitalt möte eller ett telefonmöte bokas på precis samma sätt som fysiska möten. Ni behöver få kontakt på något sätt (via telefon, LinkedIn, intresseanmälningar på hemsidan, e-post osv) och sedan kommer ni överens om en tid att träffas. Det finns färre arenor som mässor och nätverksmöten, men å andra sidan finns det fler mötesplatser på webben.

Det är lika viktigt att boka tid för ett digitalt säljmöte eller ett säljsamtal på telefon, som för fysiska möten. Då ger du både dig själv och kunden chansen att förbereda mötet. Ingen av er kommer heller att behöva avbryta mitt i, för ni har satt av tid i kalendrarna.

”Vill du att jag kommer till dig eller vill du att vi träffas digitalt?”

Om du själv kan tänka dig att träffas fysiskt, låt kunden bestämma hur ni ska ses. Jag brukar ställa frågan som i rubriken, så känner kunden att båda sätten är lika möjliga. En ledande fråga kan lätt bli obekväm.

Kan man sälja allt i digitala säljmöten?

Det mesta går att sälja i digitala möten, särskilt till gamla kunder som redan känner dig och företaget. Behöver du visa produkter, demonstrera och visa, så  kan du hitta kreativa lösningar för det. Det kan vara ett snyggt digitalt presentationsmaterial eller att man skickar över varuprover och följer upp det i ytterligare ett möte.

Till nya kunder är det ibland svårare. Då kan det vara bra att jobba med instegsprodukter eller -tjänster, som är lätta att fatta beslut om och som kan leda till större affärer sedan.

Hur gör jag bra digitala säljmöten?

Det här är förstås en hel vetenskap, men det viktigaste är att inte krångla till det. Det är fortfarande en situation där det personliga mötet, känslan, är avgörande. Jag tycker ofta att det svåraste i digitala möten är inledningen, kontaktfasen. När vi inte behöver gå till mötesrummet, hämta kaffe eller titta på lokaler är det lätt att gå för rakt på sak och glömma att relationen är lika viktig i ett digitalt möte som i ett fysiskt.

Tips om hur du gör bra digitala säljmöten hittar du här. 

Vill du veta mer?

Hör av dig om du vill ha hjälp med att få fart på försäljningen igen. Jag finns på ingrid.alestig@novasell.se eller 0733-741165.

Lycka till!