Håll i bollen

Veckans tips från NovasellHar du kvar bollen eller lämnar du över den till dina kunder och hoppas på att få den tillbaka? Vad menar jag nu? Jo, bollen är symbol för möjligheten att ta nästa steg, att ta initiativet i säljprocessen. Antag att du är på ett säljmöte, har presenterat ditt förslag och så säger kunden:

– Det här var intressant, men vi har inte tid att ta tag i det de närmaste veckorna. Jag hör av mig när där blir aktuellt.

Om du bara svarar ja i det läget, så har du gett bollen till kunden. Risken är stor att du aldrig får tillbaka den, att kunden inte hör av sig. Säg så här i stället:

– Ja gärna, du är så välkommen att höra av dig. Om jag inte har hört något inom tre veckor, är det okej att jag ringer dig då?

Nu har du kvar bollen, för ni har en överenskommelse om när du kan ringa. Självklart? Ja visst, men en av de vanligaste frågorna jag får på säljutbildningar är faktiskt hur länge man ska vänta innan man hör av sig till kunderna för att följa upp offerter och förslag. Jag ställer då alltid samma fråga tillbaka: Vad kom ni överens om?

Veckans tips är: Håll i bollen! Kom överens om nästa steg innan du lämnar kunden.