Intryck med lågtryck

Veckans tips från Novasell”Hu, vilket ruskväder vi har fått!”

Är det så du inleder dina kundmöten nu när stormvindarna vänder paraplyerna ut och in och mörkret börjar lägga sig allt mer kompakt över landet?

I så fall, fundera på vilken känsla du skapar med din kommentar. Att det första intrycket är viktigt är ingen nyhet. Inte heller att det är svårt att ändra det första intrycket. Men vad är det egentligen som skapar det första intrycket av dig hos kunden?

  • RegnDitt utseende. Ja, det är bara att erkänna. Vi kollar in varandras ålder, stil, klädsel, accessoarer och utseende och gör en blixtsnabb bedömning: gillar eller gillar inte.
  • Ditt kroppsspråk. Tryggt eller osäkert, öppet eller slutet, kaxigt eller undergivet…
  • Vad du säger allra först – och hur du säger det. Din röst, ditt ordval och förstås innehållet.

Försäljning handlar om att skapa förtroende och förtroende är en känsla. Ditt första intryck ska alltså inge rätt känsla. Inledningsmeningen kanske mer gav en känsla av lågtryck än förtroende och positiv inställning?

Veckans tips är alltså: Välj att ge ett första intryck som ger positivt avtryck – och glöm lågtrycket!