Kolla om kunden är nöjd

Veckans tips från NovasellEn bra vana är att alltid ringa sina kunder efter leverans, för att kolla att allt fungerat som det ska och att kunden är nöjd. Ett sådant samtal har flera fördelar.

  1. Kunden upplever dig som engagerad och intresserad. Alla kunder gillar leverantörer som bryr sig om dem.
  2. Du får veta om det är något som kunden är missnöjd med och har möjlighet att rätta till, kompensera eller kanske bara lyssna och visa förståelse. Ibland räcker det.
  3. Du har möjlighet att sälja mer.callcenter nöjd

Trots fördelarna är det många som hoppar över det här samtalet. Skälen brukar antingen vara att det känns som om de stör (nix, det gör du inte, se punkt 1) eller att man är rädd att kunden är missnöjd. Om det skulle vara så, vilken tur att du ringer! Då pratar ju kunden med dig om problemet i stället för att prata med alla andra.

Veckans tips är alltså: Ta för vana att ringa dina kunder efter leverans för att höra om allt har fungerat bra!