Jag möter många företagare och säljare, som inte vill ringa och boka säljmöten. De känner sig påträngande och osäkra, vet inte vad de ska säga. Det är synd, för i vissa fall är telefonen ett fantastiskt verktyg för mötesbokning.
Konsten att boka möten via telefon handlar om att vara väl förberedd, snabb och positiv. Ett mötesbokningssamtal ska gå fort, vara relevant och trevligt. Då blir det inte störande.
Det finns förstås många fler sätt att boka möten än att använda telefonen. Ibland passar det bättre med mejl, LinkedIn, nätverksträffar eller mässor. Fördelen med telefonen jämfört med skriftliga kontakter är att du får svar direkt, fångar upp invändningar, hittar nya vinklar och kan påverka den du pratar med. De skriftliga kanalerna har andra fördelar.
Här är 5 tips för mötesbokning via telefon
- Gör en lista
Det första du ska göra är att planera din mötesbokning. Tänk igenom vilka företag, som matchar er målgrupp och som ni allra helst vill få som kunder. Gör en rejäl lista med alla uppgifter du behöver för att kontakta dem, med kontaktperson och telefonnummer. Det räcker inte med fem namn, de kanske inte är på plats. Se till att du har 30, 50 eller kanske 100! - Värm upp dina kalla samtal
Tänk efter! Har du några ingångar på företagen du har på listan? Känner du någon där? Eller känner du någon som känner någon? Har du en extra smart idé, som kan få just dem att bli intresserade? Har du läst någon artikel eller inlägg att referera till? LinkedIn är en guldgruva för att hitta rätt personer och gemensamma nämnare. - Planera vad du ska säga
Tänk igenom vad du ska säga och skriv ett ”manus”. Det brukar räcka med en välformulerad inledning och bra svar på invändningar. Du ska förstås inte läsa innantill eller följa det slaviskt, utan ha det som stöd. Ungefär som en stå-upp-komiker, som har ett manus men också fångar möjligheter i stunden. I din inledningsmening lockar du med nyttan, som kunden kommer att uppleva. Vilket värde tillför ni, vad säger era nuvarande kunder att de får för effekt? - Föreslå tider
Frågan är inte om kunden vill träffa dig, utan när. Därför föreslår du en eller två tider. - Sälj inte
Om det går att sälja direkt på telefon ska du förstås göra det. Det går ju fortare och är billigare. Men om du ringer för att boka möte, så vet du att det du säljer inte går att sälja på telefon. Om du försöker, så kommer du att få nej.
Och det allra viktigaste…
Tro på dig själv och det du säljer! Om inte du själv tror att du kan göra nytta, varför ska då någon annan tro det? Om du låter säker och positiv, blir kunderna också säkra och positiva.
Vad är det värsta som kan hända?
Nu tänker du kanske att det här låter ju bra, men det tar ändå emot att ringa. Jag kanske stör, de kanske blir arga, de kanske säger nej…
- Ja, du kanske stör. Fråga i så fall när det passar bättre att du ringer.
- Arga blir de nästan aldrig. Om det skulle hända, så är det knappast du som har orsakat det. Den stackaren var på dåligt humör innan.
- Nej – det kommer många att säga. I stället för att låta dig nedslås, fortsätt att tro på det du säljer och ring till nästa på listan. Den som sa nej förstod ju faktiskt inte sitt eget bästa!
Lycka till med bokandet!