Vad skulle det innebära hos er om alla i företaget försökte hitta leads till säljarna?
Ett lead är ett hett tips på någon som kan bli kund eller någon som vill köpa mer. Alla som har någon form av kundkontakt kan tränas i att hitta leads.
Antag t ex att ni säljer kontorsmaskiner. En servicetekniker kan se att kunden egentligen borde byta utrustning i stället för att laga. Supporten kan tipsa om serviceavtal. Inköparen kan fråga sina leverantörer om de är nöjda med sina kontorsmaskiner. Ja, om alla håller öronen öppna och ställer någon extra fråga, så kommer säljarna att få mängder av användbara leads.
Så vad skulle det innebära?
- Nya kunder och ökad försäljning förstås.
- Effektivare användning av säljarnas tid. Om de får leads, kan kalla samtal ersättas med kontakter som redan är varma eller åtminstone ljumna.
och dessutom:
- Större engagemang för kunderna – kundfokus – hos alla medarbetare
- Bättre internt samarbete och mer förståelse för varandras arbete och företagets affär.
Veckans tips är därför: Träna alla medarbetare med kundkontakt i att hitta leads!