Säljarna spelar roll i marknadsföringen

Veckans tips från NovasellMånga företag lägger miljoner på reklam och kampanjer i syfte att bygga varumärke, öka kännedom och driva försäljning. Klokt så. Samtidigt undrar jag varför så många kampanjplaner missar den sista länken i kedjan, säljaren.

Varumärket, kännedomen, de säljdrivande aktiviteterna och den personliga försäljningen är beroende av varandra och ska samverka för ett lyckat resultat. Det är otroligt mycket lättare att sälja ett starkt och välkänt varumärke än ett okänt eller ökänt. Bra marknadsföringsarbete sparar säljresurser. På samma sätt är reklampengarna bortkastade om kunderna möts av oproffsiga eller ovetande säljare. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länkNär ni planerar en marknadsföringskampanj, planera hela vägen ut till kund genom att involvera och utbilda säljarna tidigt i processen.

Ska ni bygga varumärke, se till att säljarna blir tydliga bärare av de viktigaste värdena i varumärket. Att de vet vad ni vill visa eller utveckla och hur de förväntas göra det.

Ska ni öka kännedomen i en specifik målgrupp, lägg samtidigt säljplaner som riktar sig mot just den målgruppen. Om det är en ny målgrupp behöver säljarna dessutom utbildning i den målgruppens affärer, kundskap.

Gör ni säljdrivande kampanjer? Ja då behöver kanske säljarna produktkunskap och säljträning, så att de känner sig helt trygga med kampanjen och kan sälja effektivt. De behöver också veta om kampanjen i god tid, så att de kan planera smart. Det är ju dumt om de redan är uppbokade hos andra kunder under kampanjperioden…

Veckans tips är: Använd säljarna i marknadsföringskampanjer, utbilda och involvera dem!