Visst är det bekvämt att maila! Du behöver inte fundera på om kunden är på plats. Det ni kom överens om finns kvar, det är enkelt att gå tillbaka och se vad ni kom överens om. Du hinner välja dina ord, så inget slinker oövertänkt över läpparna. Det går fort.
Jo, det finns mängder av fördelar med mail, många fler än jag skrev här. I vissa sammanhang är mailen oöverträffad som kommunikationskanal. Fast ibland är det bättre att mötas.
Några sådana tillfällen är:
- När du vill lära känna din kund.
- När du vill bygga relation.
- När du vill hålla kvar eller stärka en relation.
- När du vill påverka och övertyga.
- När du vill väcka känslor.
- När du behöver beskriva något som kan vara svårt att förstå.
- När du behöver läsa av mottagarens reaktion på ditt budskap.
- När du vill driva på en process eller ett projekt, som drar ut på tiden.
- När du vill hitta möjligheter till merförsäljning.
- När du ska förhandla.
- När kunden är missnöjd eller irriterad.
Oj, det blev många punkter och ändå hade listan kunnat bli mycket längre. När vi möter en annan människa öga mot öga använder vi alla våra sinnen för att läsa av varandra. Vi lägger mycket större vikt vid kroppsspråket och rösten än vid orden. Därför blir vår kommunikation så mycket bättre än när vi mailar, då vi ju bara har orden att tillgå. (Och emojis förstås, som vi använder för att förmedla känslor när inte orden räcker till.)
Försäljning handlar om att förstå kundens situation och behov, att skapa tilltro och förtroende och att övertyga genom känsla och fakta. Det gör du bäst i personliga möten. Sedan är mailen bra för att bekräfta, komplettera och påminna.
Telefon, Skype och andra lösningar finns ju också. Du får fler möjligheter än via mailen, men färre än i mötet. Ibland är telefonen den alldeles perfekta kommunikationskanalen!
Veckans tips: Ifrågasätt ditt mailande. Mailar du för att det ger bäst säljresultat eller för att du tycker att det är bekvämt?