Hoppa till huvudinnehåll

Visst är det bekvämt att mejla! Du behöver inte fundera på om kunden är på plats. Det ni kom överens om finns kvar, det är enkelt att gå tillbaka och se vad ni kom överens om. Du hinner välja dina ord, så inget slinker oövertänkt över läpparna. Det går fort.

Det finns mängder av fördelar med mejl, många fler än jag skrev här. I vissa sammanhang är mejlen oöverträffad som kommunikationskanal.

Fast ibland är det bättre att mötas. Några sådana tillfällen är:

  • När du vill lära känna din kund.
  • När du vill bygga relation.
  • När du vill hålla kvar eller stärka en relation.
  • När du vill påverka och övertyga.
  • När du vill väcka känslor.
  • När du behöver beskriva något som är svårt att förstå.
  • När du behöver läsa av mottagarens reaktion på ditt budskap.
  • När du vill driva på en process eller ett projekt, som drar ut på tiden.
  • När du vill hitta möjligheter till merförsäljning.
  • När du ska förhandla.
  • När kunden är missnöjd eller irriterad.

Oj, det blev många punkter och ändå hade listan kunnat bli mycket längre. När vi möter en annan människa öga mot öga använder vi alla våra sinnen för att läsa av varandra. Vi lägger mycket större vikt vid kroppsspråket och rösten än vid orden. Därför blir vår kommunikation så mycket bättre än när vi mejlar, då vi ju bara har orden att tillgå. (Och emojis förstås, som vi använder för att förmedla känslor när inte orden räcker till.)

Försäljning handlar om att förstå kundens situation och behov, att skapa tilltro och förtroende och att övertyga genom känsla och fakta. Det gör du bäst i personliga möten. Sedan är mejlen bra för att bekräfta, komplettera och påminna.

Telefon och digitala möten finns ju också. Du får fler möjligheter än via mejl men färre än i möten. Ibland är telefonen eller onlinemötet den alldeles perfekta kommunikationskanalen.

Ett tips är att ifrågasätta sitt mailande ibland. Mailar du för att det ger bäst säljresultat eller för att du tycker att det är bekvämt?