Nyligen köpte jag en ny tvättmaskin, eftersom den gamla hade gått sönder. Säljaren var kunnig och tillmötesgående på alla sätt. Hon ställde relevanta frågor och föreslog sedan en maskin, som nog skulle passa oss. God service? Ja, absolut!
Fast det jag upplevde som allra bäst var att de körde hem maskinen, installerade och provkörde. Det kostade en tusenlapp extra och det var det värt.
Det här är ett av otaliga exempel på att merförsäljningen ofta är det som gör kunden riktigt nöjd. Ändå är det många säljare som inte vågar försöka sälja mer, av rädsla att verka ”krängiga”. Så länge du har kundens bästa i åtanke behöver du inte vara orolig. Du är ju bara engagerad och bryr dig om kunden.
När du förstår vad kunden egentligen köper, vet du också vad du ska sälja. I exemplet ovan köpte jag inte en tvättmaskin, utan jag köpte möjligheten att tvätta kläder. För att kunna tvätta måste maskinen stå inkopplad och klar hemma hos mig.
Veckans tips är alltså: Lista ut vad din kund egentligen köper och sälj allt som krävs för att nå den nyttan!