Så här års känns ofta budgeten stor och ogripbar. Om du har en miljon i din budget – vet du då vad du behöver göra för att nå den?
Med hjälp av säljpyramiden kan du på ett enkelt sätt få grepp om dina mål.
1. Gör en pyramid med dina aktiviteter.
Din säljprocess ser kanske inte ut som i exemplet. Lägg till, dra bort eller byt ut aktiviteter så att pyramiden stämmer med din verklighet.
2. Räkna ut hur många affärer du behöver göra för att nå budgeten.
Hädanefter utgår jag från ett exempel, där du har en säljbudget på en miljon och medelvärdet på dina affärer är 42 000 kronor. Då behöver du göra 24 affärer på ett år för att nå miljonen. Skriv 24 vid ”Affär”.
3. Hur stor andel av dina offerter blir affär?
Om du brukar få affär på var tredje offert, skriv 72 (3×24) på nivån under.
4. På hur stor andel av dina besök brukar du få lämna offert?
Om hälften av de besökta vill ha offert, skriv 144 (2×72) vid ”Besökt”.
5. Händer det att bokade möten ställs in?
Sånt händer de flesta. Därför måste något fler möten bokas, i exemplet avrundar vi uppåt till 150.
6. Hur stor andel av dina bokningssamtal leder till bokat möte?
Beroende på vilken bransch du är i och hur starkt ditt varumärke är, kan andelen bokade möten variera mycket. I exemplet leder var tredje samtal till möte. Det innebär att den här säljaren måste ringa 450 samtal för att sälja för en miljon.
Nu kan du göra en plan för varje vecka eller månad. Antag att du har 45 säljveckor på ett år. Då tar du talen i din pyramid och dividerar med 45, så vet du precis vad du behöver göra. Säljaren i exemplet måste ringa 10 samtal, boka 3,3 möten och skriva 1,6 offerter varje vecka för att sälja för en miljon.
Konkret, eller hur?