På en utbildning i försäljning i förra veckan sa flera av deltagarna att ”det här låter ju bra, men vi har inte tid”. Fast vi har ju alla lika mycket tid, frågan är bara vad vi gör med den.
Smart säljplanering handlar om att använda sin tid effektivt. Ett sätt att förenkla planeringen är att dela in sina kunder i olika kategorier. Ofta kallas kategorierna A, B och C. Indelningen sker oftast efter omsättning, men tänk på att även väga in lönsamhet och möjlig framtida omsättning och lönsamhet. De största och viktigaste är alltså A-kunder och de mindre viktiga är C-kunder.
När du har gjort det, kan du bestämma vilken bearbetning varje kategori ska få. En A-kund kanske ska besökas 4 gånger per år, en B-kund 2 gånger medan C-kunderna bara bearbetas per telefon. Du kanske bjuder in A-kunder på VIP-event, som de andra inte får tillgång till. När du har massor att göra och tiden inte räcker till allt, då är det lätt att veta vems önskemål du ska tillgodose först.
Självklart är du trevlig mot alla dina kunder, men eftersom A-kunderna är viktigast lägger du mest tid och resurser på dem.
Veckans tips är alltså: Kategorisera dina kunder, så sparar du tid och jobbar smartare!