Vad får dina kunder i paketet?

McDonalds Happy MealSå här i jultider är det ju aktuellt med paket av olika slag, så jag spinner vidare på temat.

”Det är inte hamburgaren som är unik, det är sättet att servera den.”

Varför ska kunderna välja just er? När produkterna är lika eller desamma som konkurrenternas, har många säljare svårt att förklara skillnaden för kunden. De glömmer att det handlar om helheten, upplevelsen, vilka kringtjänster och vilken service som erbjuds. Precis som på McDonalds.

Vad behöver din kund?
Gör det enkelt att vara kund! Du vet vad din kund behöver för att bli nöjd, så samla ihop de produkter eller tjänster som krävs i ”paket” för olika behov. Variera med tillval.

Vad kostar paketet?
Sätt ett pris för hela paketet i stället för att specificera varje del för sig. Det innebär inte att du måste ge rabatt, kanske till och med tvärtom? Paketen förenklar för kunderna och enkelhet och service är de ofta beredda att betala för.

Var och hur vill kunden handla?
Återigen, gör det enkelt att vara kund! Finns din målgrupp på nätet – sälj på nätet. Vill din målgrupp ha personlig hjälp, hemleverans eller lekhörna? Fixa det!

Vad säger du till kunden?
Fakta om produkterna är viktigt, men känslan du förmedlar är viktigare.

Att alla barn känner till Happy Meal beror knappast på maten. Det handlar om upplevelsen. Med hjälp av de fyra frågorna ovan kan du nog lista ut hur de har gjort för att göra produkten helt oemotståndlig…

Smart paketerade kan dina tjänster eller produkter bli oemotståndliga för din målgrupp. Och det blir faktiskt lätt att svara på varför kunderna ska välja just er!