Snickare har många olika verktyg i sin verktygslåda. De har lärt sig vilket verktyg de ska ta i vilka situationer och de har tränat på att använda dem. Ingen snickare använder samma skruvmejsel till alla skruvar. Ibland passar en stor och ibland en liten. Vissa gånger räcker det med en vanlig skruvmejsel och ibland behövs en stark skruvdragare.
Precis så är det för dig som jobbar med försäljning och kundkommunikation också. Du har också verktyg och metoder, fast dina verktyg är inte lika enkla att se. Du får anpassa ditt bemötande, dina argument och din säljteknik, både efter vad du säljer och vem som är din kund.
Det är lätt att bli bekväm, att använda ”mina bästa argument, som nästan alltid funkar” eller att tänka att ”jag behandlar alla lika, så blir alla nöjda”. Så enkelt är det inte. Samma argument funkar inte på alla och alla vill inte bli behandlade på samma sätt. Du behöver också många verktyg i lådan och du behöver träna på hur de ska användas.
Veckans tips är: Prova nya verktyg för din försäljning och kommunikation – och öva tills du är skicklig på att använda dem!
PS. Vill du ha nya säljverktyg? Den 24-25 augusti går en säljutbildning för dig som säljer business-to-business. Läs mer här!