Var där dina kunder är

Veckans tips från NovasellDet finns massor av sätt att marknadsföra sitt företag och att välja rätt är inte alltid så lätt. Som företagare, säljare och marknadsförare blir vi överösta med erbjudanden om annonsering i tidningar och på sociala medier, sponsring, mässor och en massa annat.

Små företag med en begränsad budget lockas ofta av det som är billigt. Andra tänker att det gäller att nå ut till så många som möjligt på en gång, så det smartaste sättet måste vara att annonsera i någon av de stora dagstidningarna.

Båda sätten kan vara rätt och båda kan vara fel. Om du är inredare så kan t ex Instagram vara en fantastisk marknadsföringskanal, medan dagstidningsannonsen nog mest blir bortkastade pengar. Om du i stället driver ett butikskedja med biltillbehör, ja då kan dagstidningen vara rätt, medan Instagram nog mest blir slöseri med tid.

Våga välja och våga välja bort. Det är bättre att nå ut till tio personer i din målgrupp än till tusen personer, där bara två är i målgruppen. Slösa inte pengar och tid på dem som ändå inte blir dina kunder.

Veckans tips är därför:
Var bara där dina kunder är, så blir din marknadsföring effektiv!

Instagram logotypSvenska Dagbladet