Ge mervärden, inte rabatt!

Trädgårdsmästare jobbar med rabatter, inte säljare. Rabatter kostar mer och ger mindre effekt än de flesta säljare är medvetna om. Så vad kan du göra i stället?

Veckans tips från NovasellNär din kund ber om rabatt, kan du ofta ligga kvar på samma pris, men lägga till ett mervärde. Vad det är beror förstås på vad du säljer och vad just din kund tycker är viktigt. (Det får du koll på i behovsanalysen). Möbelsäljaren kanske ordnar en snabbare leverans, fotografen låter kunden välja på fler bilder, konsulten ger några extra tips osv. Det här är sådant som nästan inte kostar något, men som kunden minns och gillar efteråt.

Med rabatter vänjer du kunderna vid en lägre prisnivå, som du sedan får svårt att komma ifrån. Med mervärden får du nöjda kunder som betalar fullt pris.

Veckans tips är alltså: Ge dina kunder mervärden i stället för rabatter!

Rabatt