Hur du låter när du pratar är ofta viktigare än vad du säger. Olika teorier säger att ca 7-15% av vår kommunikation är ord, resten är röst och kroppsspråk.
Jag åkte tåg nyligen och då gav rösten i högtalaren alldeles utmärkt information, men med märkliga, antagligen omedvetna, suckar emellan. Intrycket var att det var jobbigt och besvärligt att informera fast ordvalet signalerade något helt annat. Så vill inga företag uppfattas. Vi vill ju uppfattas som positiva och engagerade!
Så veckans tips är:
Lyssna på ditt tonfall och hur du använder rösten! Spela gärna in några telefonsamtal, så hör du lättare.
Jag delar din åsikt Ingrid. Det är en stor skillnad att prata med någon du inte träffat förut. De första två sekunderna är de som kommer att kommas ihåg. Det är det här med första intrycket som är så viktigt.
Jag kan ge ett litet tips och det är att ladda ner några av de hundratals appar du har till din smartphone där du har möjlighet att spela in ditt samtal på mobilen. Jag använder själv en som heter ACR. Den är helt gratis. Jag vet du hittar den till android. Jag är lite osäker på om den finns till iOS(iPhone och iPad). En annan enkel app heter helt enkelt röstinspelning där du kan spela in din egen röst. Gå ut och sök på google play eller iTunes
Tack för bra tips, Björn! För dem som använder mobil finns det många bra appar med inspelningsfunktion och för dem som använder mer avancerade telefoner, i kundtjänster och liknande, finns ofta inspelningsfunktioner systemen.