Spegla din kund

Veckans tips från NovasellVi brukar gilla dem som är ungefär som vi själva. Då kan vi identifiera oss med varandra och vi upplever att vi ”pratar samma språk”.

Därför är det dumt att gå på kundbesök till en mekaniker i en oljig verkstad klädd i vit skjorta och mörk kostym. Mekanikern blir inte imponerad, risken är stor att han i stället tappar förtroendet för dig.

Det där med klädsel är ganska självklart för de flesta. Om du snabbt vill få god kontakt med en kund, så kan du faktiskt anpassa ditt tal och kroppsspråk på samma sätt. Har du en snabbpratade, yvig och glättig kund – öka ditt eget taltempo lite, använd gester och humor. Har du en stillsam och eftertänksam kund, ta det lugnt och metodiskt med ett kontrollerat kroppsspråk. När du speglar din kund, utan att härma eller göra dig till, gör du ett gott intryck.

Så veckans tips är – Anpassa ditt sätt att kommunicera efter dina kunder!