Service och kundkommunikation

Alla som har kundkontakt är viktiga ansikten utåt. De påverkar kundernas bild av er som företag och har också stora möjligheter att öka effektivitet, försäljning och lönsamhet genom en positiv attityd, professionellt bemötande och ett säljande förhållningssätt. Nöjda kunder rekommenderar er gärna till andra!  

Utbildningen passar er som har kundkontakter, t ex i kundservice, support eller försäljning. Ni får praktiska verktyg, självinsikt, kunskap och inspiration och gör att ni ger ännu bättre service och bidrar till nöjdare kunder och ökad försäljning. Era kunder kommer uppleva att de möts av trevliga och engagerade personer, som tar väl hand om deras problem eller önskemål.

Före utbildningen analyserar vi behoven och förutsättningarna för deltagarna. Vi skapar tillsammans en uppfattning av deras situation, vad de vill och behöver utveckla och målen för utbildningen. Innehållet anpassas till deltagarnas nivå, behov och önskemål.
Innan kursstart kan deltagarna med fördel göra en DISC beteendestilsanalys via ett webbaserat verktyg.

Innehåll och upplägg
Följande moment kan ingå i utbildningen, som byggs kring hel- eller halvdagar i den omfattning som ni önskar och behöver. Utbildningen kan också kombineras med utbildning och träning i försäljning.

  • Intresseanmälan för utbildning NovasellService som ger goda kundrelationer
  • Vad är service för era kunder?
  • God kundkommunikation
  • Olika kundtyper – hur bemöter jag dem på bästa sätt?
  • Din egen kommunikationsstil
  • Hur pratar jag så att kunderna förstår?
  • Telefonen som arbetsverktyg
  • Att styra samtal
  • Hitta kundernas problem och önskemål – frågeteknik
  • Hitta möjligheter till merförsäljning
  • Att hantera svåra kunder
  • Gör missnöjda kunder nöjda!

Teori varvas med mycket dialog och praktiska övningar, som huvudsakligen utgår från deltagarnas egna verksamheter. De får verktyg att använda redan nästa dag!

Kombinera gärna med medlyssning och coachning i verkliga samtal för att säkerställa att deltagarna tar till sig verktygen och för att ge var och en hjälp att hitta sitt eget sätt att jobba effektivt med kundkommunikationen.

Kontakta Ingrid på ingrid.alestig@novasell.se, telefon 031-760 23 80 eller gör en intresseanmälan så hittar vi ett upplägg som passar er!

Service och kundkommunikation finns även som en 1-dagars öppen utbildning.

Klicka på Service och kundkommunikation för utskriftsvänlig pdf!

citationsteckenHotel Gothia Towers sa så här:
”Vi fick fantastiska siffror och glädjande kommentarer på mystery call-undersökningen efter utbildningen.”
Fler referenser hittar du här!