Blomma, kort och en flaska bubbel - det lilla extra

Det lilla extra

Efter ett mycket trevligt välkomnande i receptionen hittade jag det här i mitt nya rum på World Trade Center. Vad glad man blir över god service och det lilla extra!

Sedan den 1 augusti hittar du mig alltså på kontorshotellet vid Korsvägen och Svenska Mässan, när jag inte är ute hos någon kund. Jag ser fram emot att lära känna mina nya grannar och att träffa kunder och andra besökare i de fina lokalerna. Sitter du också här eller har du vägarna förbi – säg till så tar vi en kopp ihop!

Dator i gräs - sommar, sol och höstplanering

Sommar, sol och – höstplanering

Har du någon gång kommit tillbaka från semestern och tyckt att det är lite trögt att komma igång? Dum fråga, det har vi nog alla känt. Men det är betydligt lättare om du har gjort några förberedelser.

Sätt mål

Vad vill du uppnå de första veckorna efter semestern? Årsbudgeten brukar inte kännas så motiverande de första dagarna, men ett kortsiktigt aktivitetsmål kan göra susen. Sätt det målet redan nu!

Prioritera aktiviteter

Vilka är de viktigaste aktiviteterna du ska göra när du kommer tillbaka? Välj ut ett fåtal, de allra viktigaste (och gärna roliga) som du kan ta tag i direkt. Prioritera och planera innan du går på semester, så är det enkelt när du kommer tillbaka.

Boka säljmöten

Boka augustis säljmöten redan nu. Om du börjar när du kommer tillbaka, så får du ett glapp i kalendern och det blir stressigare sedan. Och så är det en så skön känsla att kolla i kalendern och inse att det kan bli affärer direkt!

Med de tipsen vill jag önska dig en härlig sommar och avkopplande och fin semester!

Blomsterkrans Glad midsommar önskar Novasell

Glad midsommar!

Skånegatan och Mässans gata med World Trade Center i Göteborg

Snart på ny adress

Nu är det dags för förändring. Den 1 augusti 2022 flyttar Novasell till World Trade Center vid Korsvägen i Göteborg. Ett spännande nätverk och fina mötesrum är några av fördelarna.

World Trade Center Göteborg har omkring 200 medlemsföretag i två kontorshotell (Korsvägen/Mässans gata och Teatergatan), vilket gör det till en inspirerande arbetsplats med många olika typer av företag. Jag ser fram emot att ta emot kunder och andra gäster i den fina miljön!

Välkommen att hälsa på!

Aktuella och kommande post- och besöksadresser hittar du här! 

Nyckel - Nätverka dig till affärer

Digital workshop 19 maj – Nätverka dig till affärer

Ett bra nätverk ger framgång i affärer. De flesta gillar att hjälpa sina vänner och bekanta genom att tipsa om bra leverantörer. Därför finns det massor av affärsmöjligheter om många känner till dig och ditt företag och pratar gott om dig. Nätverket är en nyckel, som öppnar många dörrar.

På två timmar går vi igenom framgångsrikt affärsnätverkande och i enkla övningar får du prova nätverkandets konst. Bland annat jobbar vi med följande:

  • Vem ska du nätverka med?
  • Konsten att mingla
  • Ta kontakt – och behåll den
  • Nätverkande i sociala medier

Workshopen hålls digitalt den 19 maj 2022 klockan 13.00-15.00 och riktar sig till dig som är småföretagare. Business Region Göteborg arrangerar och jag, Ingrid Alestig, leder workshopen.

Välkommen!

Klicka här för mer information och anmälan!

Vill du att jag kommer till er i stället?

Jag håller gärna en föreläsning eller workshop i ämnet på er konferens eller kundaktivitet. Hör av dig till ingrid.alestig@novasell.se eller 0733-741165 så gör vi ett upplägg som passar er!

Värdebaserad försäljning - en aha-upplevelse

Värdebaserad försäljning – en aha-upplevelse

För en tid sedan avslutade jag ett utbildningsprogram för en säljorganisation. Mitt i det programmet fick försäljningschefen en aha-upplevelse av sällan skådat slag. Plötsligt var det som om alla pusselbitar föll på plats.

Vad var det då som hände? Jo företaget, som är i IT-branschen, hade fokuserat på sina produkter och tjänster. Man lade mycket kraft på att ta fram snygga presentationer och göra slagkraftiga demonstrationer och säljarna var aktiva och väldigt kunniga. Men ändå var inte säljresultaten så bra som de borde. Därför bokades jag in för utbildning och träning.

Jag insåg ganska snart att de sålde program, medan kunderna önskade sig en trygg och säker process som stöttade och effektiviserade de interna rutinerna. Eller med andra ord, de sålde på produktegenskaper och dess fördelar, medan kunderna ville förstå hela nyttan av att ha dem som leverantör.

Aha!

Den stora aha-upplevelsen kom när försäljningschefen insåg att det fanns ett glapp mellan vad de gjorde och vad kunderna önskade sig. Och att det faktiskt finns ett sätt att jobba, som gör att kunderna förstår hur bra de är. Det sättet kallas ofta för värdebaserad försäljning.

Vad är värdebaserad försäljning?

Värdebaserad försäljning går ut på att sälja nyttan – värdet – för kunden. För att klara det behöver du ta reda på och förstå nyttan av det du säljer för just den kunden du pratar med. När du har förstått nyttan, kan du också få kunden att förstå.

Som du märker använder jag hellre ordet ”nytta” än ”värde”. Det är egentligen samma sak i det här sammanhanget, men jag har märkt att när jag använder ordet ”värde”, så är det många som tänker på pengar. Och nyttan/värdet är ofta helt andra saker än pengar.

Hur går det till?

Värdebaserad försäljning går ut på att du övertygar dina kunder genom du hjälper dem att själva komma fram till vilken nyttan de har av er. Några nycklar är:

  • Din inställning. Du funderar på hur du ska hjälpa kunderna att nå framgång, inte på att du ska sälja.
  • Att du ställer frågor och samtalar så att du förstår kundernas affär, situation, problem och önskemål. Då vet du vilken nytta kunden efterfrågar och vad du ska presentera.
  • Att du anpassar din försäljning efter kundernas köpprocess.

Vad hände efter aha-upplevelsen?

När försäljningschefen hade fått sin insikt hände något viktigt. Det blev nämligen ett helt annat engagemang, både under själva utbildningstillfällena och mellan dem. Chefens positivitet och vilja att förändra spred sig snabbt till medarbetarna och det vi alla önskade hände: successivt ökade försäljningen!

Företag365 - få fart på ditt företag

Företag365 – ny start 13 maj

Den 13 maj startar Företag365 igen. Missa inte utvecklingsprogrammet för dig som har startat ditt företag och kommit igång med verksamheten, men inte riktigt fått det att lyfta så som du önskar.

Business Region Göteborg arrangerar programmet, som består av fyra workshops och två timmar individuell rådgivning. Teori varvas med mycket erfarenhetsutbyte, som ger dig värdefulla insikter om hur du kan ta nästa steg i ditt företags utveckling.

Som vanligt träffar du mig på den fjärde workshopen, som handlar om försäljning och jag är också en av rådgivarna, som du kan träffa individuellt. Vi håller till på Yesbox i Gamlestaden, Göteborg.

Läs mer och anmäl dig här!

Prislapp Sälj till rätt pris

Workshop 7 april: Sälj till rätt pris

Billigast är sällan bäst. Det gäller även när du sätter priser på dina varor eller tjänster. Som företagare behöver du sätta priser som dina kunder tycker motsvarar värdet på dina produkter/tjänster och som samtidigt gör ditt företag lönsamt.

Den 7 april 2022 håller jag en workshop för småföretagare på Blå stället på uppdrag av BRG Business Center i Angered. Att sälja till rätt pris handlar inte bara om prislappen, utan också om betalmodell, paketering och hur du presenterar det du säljer.

Vi går igenom:

  • Några vanliga modeller för att ta betalt
  • Hur du kommer fram till rätt pris
  • Smart paketering, som gör det lättare att få betalt
  • Hur du säljer på kundnytta i stället för lågt pris

För anmälan och mer information, klicka här!

I vimlet - tre snabba mingeltips

Vi ses i vimlet på minglet!

Äntligen får vi träffas igen! Nu startar mässor och nätverksaktiviteter av olika slag upp igen så att vi kan lämna skärmarna och mötas i verkligheten. Här är tre snabba tips för att ditt minglande ska ge resultat.

Våga ta kontakt – och låt andra ta kontakt med dig

Ett mingel är till för att knyta kontakter. Gå fram och prata med människor du inte känner och visa att du är öppen för att andra kommer fram till dig. Ha ett öppet kroppsspråk och titta på andra, så vågar de sig fram. Prata inte för länge med samma person, du vill ju få kontakt med fler. Om du vill prata mer med någon, byt kontaktuppgifter, connecta på LinkedIn eller boka ett möte.

Var intresserad och lite nyfiken

Om du visar att du är  genuint intresserad av den du möter, ger du ett gott intryck. Var lite nyfiken och ställ frågor. Då får du snart chansen att berätta om dig också. Och kom ihåg, du är inte på mingel för att sälja, utan för att knyta kontakter. De kontakterna kan leda till affärer längre fram. Om du har riktig tur möter du en blivande kund i minglet, men vanligare är att du möter någon som ger dig ett tips eller en bra kontakt, som leder dig vidare mot affär.

Följ upp dina kontakter

Vi rekommenderar dem vi har förtroende för. Och för att vi ska få förtroende behöver vi lära känna varandra. Så följ upp alla intressanta kontakter och bestäm när ni ska ses nästa gång.

Själv har jag anmält mig till Göteborgsminglet den 27 april och ser fram emot att träffa många gamla och nya kontakter. Ses vi där?

Fortsatt samarbete med StyrelseAkademien

En glädjande nyhet är att mitt samarbete med StyrelseAkademien Västsverige fortsätter. Jag kommer att jobba vidare med att utveckla och marknadsföra föreningens tjänster i syfte att stärka företags bolagsstyrning och styrelsearbete.

Du kanske känner till StyrelseAkademien för de öppna utbildningarna i styrelsekunskap? De har gått under många år och har ett fantastiskt renommé.

Öppna utbildningar

Certifieringsutbildningen Rätt fokus lägger grunden. Andra utbildningar, Ökad fokus, handlar om ordföranderollen, ekonomi, strategi, protokoll m.m. Dessutom erbjuder föreningen specialiserade utbildningar för bland annat börsstyrelser och styrelser i offentliga bolag.

Fler utbildningar och tjänster

Motsvarande utbildningar kan göras företagsanpassade. Föreningen erbjuder också hjälp vid styrelserekrytering, antingen professionell rekryteringshjälp eller bara annonsering, och styrelseutvärdering. Våra kompetenta samarbetspartners kan hjälpa till med mycket annat. Det är bara att fråga oss så hjälper vi dig vidare.

Medlemsnytta

Förutom tjänsterna (som både riktar sig till medlemmar och icke-medlemmar) erbjuds många olika aktiviteter för att ge medlemmarna ytor att knyta kontakter, utbyta kunskaper och erfarenheter. Vi är nu över 1000 medlemmar i StyrelseAkademien Västsverige, så den samlade kunskapen är enorm gällande bolagsstyrning och styrelsearbete.

Är du nyfiken på vad vi gör i StyrelseAkademien? Vill du ha hjälp i ditt företag? Eller undrar du om ett medlemskap skulle vara något för dig och/eller din styrelse?
Hör av dig så berättar jag mer!

Länk till StyrelseAkademien Västsveriges hemsida.