Kvinna läser bok vid havet

Sommartider hej hej! 🎵🎵

Nog är det härligt att sommaren är här! Nu är det snart dags för många av oss att koppla av och njuta av ledighet. Att det är en märklig sommar med social distansering är inget att göra åt. Det går ju att vara utomhus och njuta av vårt vackra land ändå.

Själv tänker jag börja ledigheten med att gå till biblioteket och låna en hel hög med böcker. Mest underhållning, men en och annan som ger inspiration till jobbet också. Och så hoppas jag på mycket sol och värme, så att jag kan läsa dem på en klippa mellan salta bad.

En vanlig sommar går jag gärna på konserter (förra året t ex Gyllene Tider på Ullevi, därifrån kom inspirationen till rubriken), men i år får vi njuta av musik på annat sätt. Vänner får vi umgås med utomhus och gemensamma aktiviteter får vara på lite avstånd. Vi behöver vara lite mer kreativa och påhittiga än vanligt – så vilken tur att kreativiteten lär gynnas av avkoppling!

Jag önskar dig en solig, härlig, avkopplande och kreativ sommar! 

PS. Under juli månad kanske jag inte svarar lika snabbt som vanligt på telefonen eller e-posten, men om du bara lämnar ett meddelande och har lite tålamod så hör jag av mig.

Paketerade tjänster blått gult grönt

Paketerade tjänster är lättare att köpa

I företagare jag säljtränar, brukar jag pränta in vikten av att paketera tjänster så att de är lätta att förstå och därmed lätta att köpa.  Så för att förenkla för mina kunder paketerade jag Individuell säljträning online under våren – och plötsligt ökade försäljningen av en tjänst som jag egentligen har erbjudit länge.

Det är klart att en del av efterfrågan kan förklaras med att onlinetjänster har ökat explosionsartat i vår. Men faktum är att väldigt få frågade efter den här typen av onlineträning innan jag uttryckligen berättade vad tjänsten innehöll, hur man beställer, hur den skulle levereras, prislappen och lite annat praktiskt.

Så här kan du göra för att paketera tjänster och öka försäljningen:

  • Identifiera en eller ett fåtal tjänster du kan få efterfrågan på i nuläget. Beskriv vad kunden får – innehåll och nytta. (Produkten)
  • Tydliggör hur kunden beställer och hur leverans sker (Plats)
  • Beskriv vilken service som ingår i tjänsten (Personal)
  • Sätt en prislapp på varje paket (Pris)
  • Planera hur du ska kommunicera paketen till dina kunder.  (Promotion)

Du som är observant ser att det är marknadsföringens klassiska 5 P som står i parenteserna. De är en utmärkt hjälp vid paketering.

Är du nyfiken på hur jag har paketerat den individuella säljträningen online? Paketen fick heta Femman och Åttan. Namnen säger något om innehållet (antal träningstillfällen), men det finns också en annan tanke som den som löptränar känner igen. Att välja femman ger  god träning, men åttan ger mer. Klicka här så kan du läsa mer om Femman och Åttan.

Blomsterkrans Glad midsommar önskar Novasell

Glad midsommar!

Jag önskar alla kunder, leverantörer och inspiratörer en fin midsommarhelg och en härlig sommar!

 

Glad och positiv sol

Ett åttonde säljtips i osäkra tider

Nu har vi kommit till det åttonde och sista inlägget i serien Säljtips i osäkra tider. Ett tips, som kanske borde ha kommit allra först, för det är egentligen grunden för allt säljarbete.

Säljtips 8: Var positiv!

Att vara positiv är inte att vara överdriven och klämkäck. Nej det handlar om att leta efter fler möjligheter än svårigheter, så att du kan hitta motivationen att sälja även när det går trögt.

Det handlar också om vilka känslor du ger dina kunder. Du säljer både på känsla och fakta. Om ni pratar mycket om elände och tuffa tider, så är det den känslan som sitter kvar hos både dig och kunden. Om du däremot är positiv, lyhörd och visar framtidstro, så blir känslan helt annorlunda. Du väljer vilken känsla kunden kommer att associera dig med!

Är du nyfiken på de andra säljtipsen? Du hittar allihop här i bloggen.

För dig som vill komma igång ordentligt igen nu, men tycker att det är svårt att veta exakt hur har jag två aktuella erbjudanden. Antingen individuell säljträning till kanonpris eller Booster Train säljträning i grupp.

Lycka till med försäljningen!

Digitalt säljmöte

Tips för proffsiga digitala säljmöten

För den som är van vid personliga möten hos sina kunder är det en omställning att träffas digitalt. Mycket är sig likt, men inte allt. Och några enkla saker är värda att hålla i åtanke för att göra proffsiga digitala säljmöten.

Digitala möten är som ett mellanting mellan telefon och personliga möten. Som säljare vill vi påverka våra tänkta kunder till köp och för att påverka behöver vi både jobba med fakta och känslor. Att skapa känslor är enklast i personliga möten, men det går också digitalt.

Vi får bättre kontakt än i telefon, men det är ändå inte som att mötas på riktigt. Vi kan inte känna handslaget, vi känner inga dofter och bilden av den du möter är tvådimensionell och oftast från axlarna och uppåt. Det är nog fler än jag som har upptäckt att det ibland är svårt att känna igen personer, som jag bara har mött digitalt. Det här får vi ha i åtanke när vi planerar och genomför möten.

Planering och upplägg

För att boka ett digitalt möte gör du på samma sätt som du brukar. Du ringer, mailar eller använder någon annan kanal och ni kommer överens om en tid. Skillnaden är bara att ni ses digitalt.

När mötet är bokat skickar du ut länken till det digitala mötet direkt i mötesinbjudan. På det sättet finns den i kundens kalender, vilket gör det enkelt.

Strukturen i säljmötet är densamma som när du träffar kunderna:

  1. Kontaktfas
  2. Behovsanalys
  3. Presentation
  4. Hantera invändningar
  5. Affär/överenskommelse

Räkna med att hela mötet går fortare än ett personligt besök och att framför allt kontaktfasen är mycket kortare. Ni behöver inte promenera från receptionen och ni behöver inte hämta kaffe. Men ni behöver småprata lite för att börja skapa relationen.

Behovsanalysen är precis lika viktig här som i vanliga möten. Ställ frågor om kundens situation och ställ frågor som får kunden att själv uttrycka sina problem och utmaningar. Samtalet blir engagerande och kunden får insikt i att något behöver göras. Ta reda på vad kunden vill ha för lösning, prata och resonera. Att ni ser varandra i bild under fasen gör att det blir ett naturligt samtal, där ni båda kan läsa av den andra. Kunden får förtroende för dig och gillar dig.

Nu vet du vad kunden behöver och du har lärt känna kunden så att du kan ana på vilket sätt du ska presentera lösningen. Om du säljer  en produkt, ska du då själv hålla i den och visa eller gör den sig bättre på bild? Om du säljer tjänster, ska du då skissa på en whiteboard bakom din rygg, ska du berätta med ord eller ska du visa powerpointbilder? Gör presentationen levande och fortsätt dialogen. Det är inte roligt att sitta och titta på en skärm med en massa bilder och bara höra en röst som maler på utan uppehåll.

Kanske kommer kunden med några invändningar som du bemöter (nu är ni båda i bild igen) och kanske kan ni göra affär direkt. Om inte, se till att ni kommer överens om nästa kontakt och vad som ska vara gjort till dess.

Några praktiska tips

  • Om du använder laptop, ställ den på en låda så att kameran är placerad rakt framför dig. Annars ser du ner på kunden. Dessutom är få av oss till vår fördel när hakor och näsborrar dominerar bilden…
  • Vad passar bäst, att stå upp eller sitta ner? När du står utstrålar du mer energi och kan använda mer kroppsspråk. När du sitter kommer du närmare.
  • Testa ljud och ljus i förväg. Det blir svårt att få en personlig kontakt med dig om du bara syns som en silhuett mot ett fönster.
  • Titta vad som finns bakom dig. Stämmer bakgrunden med hur ditt företag vill uppfattas?
  • Ha bilder uppladdade och saker tillgängliga (du behöver ju inte använda allt). Det blir konstigt om du sitter och letar i din dator eller försvinner ur bild för att hämta något.
  • Gå in i mötet i god tid så att du lugnt kan släppa in kunden när det är dags.
  • Prata lagom mycket. Långa utläggningar och monologer känns ännu längre när vi tittar på en skärm.
  • Sök ögonkontakt precis som i ett vanligt möte. Det betyder att du ska prata till kameran, inte till bilden av kunden på din skärm. Det är svårt, jag vet!

Summa summarum

Digitala möten är fantastiska verktyg, som vi säkert kommer fortsätta med även efter pandemin. Det går att göra proffsiga digitala säljmöten, som kan ersätta personliga möten. Men för att bygga riktiga relationer behöver vi träffas på riktigt ibland också!

Med planering, träning och lyhördhet för kunden blir dina säljmöten proffsiga, oavsett om de är personliga, via telefon eller digitala.

Now!

Individuell säljträning till specialpris!

Nu är det ett gyllene läge att satsa på utbildning och träning! Samtidigt har många en tajt budget. Därför erbjuder jag ett paket med fem tillfällen individuell säljträning till specialpris.

Oavsett om du är heltidssäljare, företagare eller specialist med säljansvar behöver du träna försäljning kontinuerligt. Man blir lätt hemmablind och gör som man alltid har gjort.  Nu är tiderna annorlunda, kanske behöver du också göra saker på ett annat sätt?

På fem tillfällen jobbar vi med:

  • din situation och dina mål
  • vad kunderna egentligen köper av dig och varför
  • säljprocessen – prospektering, nykundsbearbetning och kundutveckling
  • säljteknik
  • din säljstil
  • din säljplan

Hur mycket tid vi lägger på varje del beror på vilka utmaningar du har. Upplägget anpassas individuellt för dig och syftet är att du ska nå dina mål.

Vi träffas digitalt cirka en timme per gång. Mellan varje tillfälle får du uppgifter att jobba med.

Priset är 4900 kr exkl moms om du bokar senast den 30 juni. (Att kostnaden i slutänden blir noll har du säkert redan räknat ut, för du lär ju öka försäljningen mer än så!)

Missa inte chansen! Boka nu via e-post ingrid.alestig@novasell.se eller ring mig på 0733-741165.

Booster Train 2020

Booster Train sommarspecial 2020

Nu finns en möjlighet för dig som har säljansvar i ett mindre företag och vill vara först på bollen när samhället drar igång igen! Booster Train sommarspecial 2020 är ett program med skräddarsydd säljträning i en exklusiv grupp för dig som vill framtidssäkra din och ditt företags konkurrenskraft.

Du är ägare, specialist, konsult eller säljare eller har en annan säljande roll i företaget. De osäkra tiderna ställer nya krav på dig i säljrollen, men tillsammans hittar vi vägen framåt.

Vi inleder med en analys av dina och ditt företags förutsättningar. Den 16 juni är den första gruppträffen (personligt eller digitalt) och sedan träffas gruppen vid fem tillfällen med avslutning den 1 september. I programmet ingår också individuell coachning vid två tillfällen. Du får säljträning, verktyg och metoder, ökat självförtroende i säljrollen och ett engagerat nätverk.

Booster Train arrangeras av Booster Friends i samarbete med bl a Novasell. Bengt Kalin leder sommarspecial och jag finns med som side-kick.  Hör av dig till mig på e-post ingrid.alestig@novasell.se eller telefon 0733-741165 så berättar jag mer!

Frågetecken. Fråga dina kunder hur de har det.

Prata med dina gamla kunder

Det sjunde säljtipset i den här serien är kanske det viktigaste av dem allihop. För vad kan vara viktigare än kunderna du redan har?

Säljtips 7: Prata med dina gamla kunder

Det här är ett enkelt tips. Ta upp telefonen och slå numret till dina gamla kunder. Prata med dem, fråga hur de har det och hur deras situation ser ut nu. Lyssna, engagera dig och hjälp till med det du kan. Fokus är på relationen, inte på det du säljer.

När de berättar om sin situation, så får du också veta vad du kan hjälpa till med. Kunden kanske inte känner till allt ni erbjuder och därför inte har tänkt på att fråga er. Och även om du inte kan sälja något nu, så har du investerat i framtiden. När marknaden vänder kommer kunderna att köpa från leverantörer som brydde sig om dem på riktigt.

Är du nyfiken på de tidigare säljtipsen? Du hittar dem här i bloggen.

En person syns i gruppen

Hitta nya kunder i osäkra tider

Det sjätte tipset av åtta i den här serien handlar om nykundsbearbetning. Att hitta nya kunder är kanske det allra svåraste i osäkra tider. Om du har långa säljprocesser är det ändå ett avgörande moment för att din försäljning ska ta fart när krisen ebbar ut.

Säljtips 6: Gör dig synlig för nya kunder

Nykundsbearbetning är ofta en lång process, som involverar möten och andra kontakter. Säljaren jobbar med att skapa förtroende för sig själv, företaget och tjänsterna eller produkterna. Detta är nog det allra svåraste i tider när vi inte kan träffas, lära känna varandra, visa och demonstrera på vanligt sätt. Det är tryggare och enklare för kunderna att välja sin gamla leverantör.

Men ingenting är omöjligt så här kommer några idéer, som kan hjälpa dig att hitta nya kunder:

  • Var synlig och tydlig med vad du kan erbjuda. De som vill köpa ska veta om att du finns och enkelt kunna hitta dig!
  • Erbjud något lättköpt. Den som provar något litet och blir nöjd kommer att köpa mer.
  • Boka möten som vanligt, men mötena du bokar blir videosamtal.
  • Lämna anbud i offentliga upphandlingar. Offentlig verksamhet är mindre konjunkturkänslig och dessutom passar säljprocessen bra när vi ska hålla social distans.

Även om avsluten blir färre, starta säljprocessen så går det snabbare när kunderna kan börja köpa igen.

Är du nyfiken på de tidigare säljtipsen? Du hittar dem här i bloggen.

Höjdhoppare. Mål på rätt höjd.

Sätt nya motiverande säljmål

Nu är det dags för det femte säljtipset i osäkra tider. Den här gången handlar det om att hålla lusten och motivationen uppe.

Säljtips 5: Sätt nya säljmål – och följ upp dem!

Har ni ett omsättningsmål för året som ni styr mot? En säljbudget, som plötsligt känns alldeles för hög och helt ouppnåelig? När ribban ligger för högt är det lätt att tappa sugen.

Sätt därför nya säljmål. Lägg ribban på en höjd som är utmanande, men möjlig att klara. Inte för lågt, inte för högt.  Eftersom tiderna är så osäkra, sätt målen för den närmaste tiden. Kanske per dag eller vecka. Målen kan justeras ofta, det viktiga är de håller igång aktiviteten, ger lust och motivation.

Sätt mål på det som är viktigast just nu. Det kan vara antalet kundkontakter, antal sålda enheter, antal kunder ni har sålt till, marginal per såld enhet eller något annat som ni vet är avgörande för att lyckas i er verksamhet just nu. Enkla, mätbara mål, som ni kan följa upp ofta.

Med andra ord, sätt mål, mät ofta, prata om resultatet och fira när ni lyckas!

Är du nyfiken på de tidigare säljtipsen? Du hittar dem här i bloggen.
De finns också lite mer utförligt beskrivna i det halvtimmeslånga webbinariet Effektivare försäljning i osäkra tider, som jag höll på uppdrag av Business Region Göteborg nyligen.