Hoppa till huvudinnehåll

Butiksförsäljning

Den största skillnaden mellan er butik och konkurrenternas är bemötandet. Undersökningar visar att nästan 70% av dem som slutar handla i en butik, gör det för att de inte är nöjda med servicen och bemötandet.

Den här utbildningen stärker er konkurrenskraft, genom att vi jobbar med service, kundkommunikation och säljteknik.

Utbildningen passar

alla som arbetar med butiksförsäljning, oavsett om det är i en större kedja eller en liten butik. Den passar också caféer, restauranger, frisörer, skönhetssalonger, gym – ja, kort sagt alla verksamheter där kunderna kommer till er.

Före utbildningen

går vi igenom behoven och förutsättningarna för deltagarna, vad de vill och behöver utveckla och vi sätter målen för utbildningen. Jag sätter mig in i er verksamhets arbetssätt och utmaningar, så att innehållet blir det rätta. På det sättet får ni alltid en utbildning som är skräddarsydd för er.

Innehåll och upplägg

Utbildningen genomförs på hel- eller halvdagar i den omfattning som ni önskar och behöver. Förutom att träffas i grupper kan vi jobba online med liveseminarier och med individuell coachning och träning. När vi skapar utbildningen tillsammans väljer vi bland följande moment:

Service och kundbemötande
  • Positivt kundbemötande i butik
  • Vad är service för era kunder?
  • Första intrycket
  • Kommunicera så att kunderna gillar er – kroppsspråk, röst och ordval
  • Så gör du missnöjda och klagande kunder nöjda
Försäljning
  • Säljteknik i butik – en röd tråd i försäljningen
  • Skapa kontakt med kunden
  • Ta reda på kundens behov och önskemål – frågeteknik
  • Presentera rätt varor på rätt sätt
  • Hantera kundens invändningar och tveksamhet
  • Hjälp kunden till köp
  • Merförsäljning som gör kunderna ännu nöjdare
  • Varför väljer kunderna er? Vi gör en argumentanalys.
Säljstilar och kundtyper
  • Din säljstil
  • Så tänker kunderna – olika kundtyper
  • Anpassa din kommunikation till kunden

Teori varvas med mycket dialog, exempel och praktiska övningar, som utgår från deltagarnas egen verksamhet. Ni får verktyg att använda redan nästa dag.

För bästa effekt

Ett enstaka utbildningstillfälle ger inspiration och nya insikter. Om ert syfte är beteendeförändring är det bra att lägga ett utbildningsprogram över flera tillfällen, utspridda i tiden.

Utbildning i grupp kan gärna kombineras med:

För mer information och offert

Kontakta Ingrid på ingrid.alestig@novasell.se, ring 0733-741165 eller boka ett kostnadsfritt möte online så hittar vi ett upplägg som passar er!

Artikeln längst upp kommer från Smålandstidningen, som skrev om när jag utbildade butikerna i Eksjö. Att utbilda butikspersonal är ett sätt att ta upp kampen mot näthandeln och behålla levande centrum i både stora och små städer.