Effektiv försäljning B2B
Att sälja är en konst, som kräver kunskap och träning. Vissa har mer talang än andra, men ingen är född säljare. Att sälja på lågt pris är ganska enkelt, att sälja på produktegenskaper, kundfördelar och nytta är lönsamt. Lär er att sälja lönsamt!
Det sättet att sälja kallas för värdebaserad försäljning. Då fokuserar du mer på kunden och nyttan (värdet) som kunden kommer att få av det du säljer och mindre på produkten. Med värdebaserad försäljning får du nöjda kunder, långsiktiga kundrelationer och mer effektiv försäljning.
Utbildningen passar
Effektiv försäljning passar säljare som säljer business-to-business genom personliga besök. Den passar också er som är ”icke-säljare”, dvs konsulter, advokater, revisorer, arkitekter, konstnärer, småföretagare och andra som inte har försäljning som enda arbetsuppgift. Nivå och innehåll anpassas efter deltagarna.
Före utbildningen
går vi igenom behoven och förutsättningarna. Vi tittar på vad ni vill och behöver utveckla och vi sätter målen för utbildningen. Jag sätter mig in i er verksamhets arbetssätt och utmaningar, så att innehåll och exempel blir rätt. På det sättet får ni alltid en utbildning som är skräddarsydd för era deltagares kunskapsnivå, behov och önskemål.
Innehåll och upplägg
Utbildningen genomförs på hel- eller halvdagar i den omfattning som ni önskar och behöver. Förutom att träffas i grupper kan vi jobba online med liveseminarier och med individuell coachning och träning. När vi skapar utbildningen tillsammans väljer vi bland följande moment:
Skapa förutsättningar för försäljning
- Säljplanering
- Hitta rätt kunder – målgrupp och prospektering
- Identifiera kundnyttan/kundvärdet
- Paketering och erbjudanden
- Säljledning
Säljteknik
- Skillnaden på enkel och komplex försäljning, tjänsteförsäljning och produktförsäljning
- Vad köper kunderna? Vi gör argumentanalysen EFI
- Planera och genomför bra kundbesök:
– första kontakten
– identifiera och väck kundens behov – frågeteknik
– presentera ditt förslag
– hantera kundens invändningar och tveksamhet
– förhandla väl
– styr processen mot affär – avslutsteknik - SPIN – avancerad frågeteknik
- Din roll i de olika stegen i kundens inköpsprocess
- Merförsäljning
- Kundvård och kundutveckling
- Key account management
Säljstilar, kundtyper och kundkommunikation
- Din säljstil
- Så tänker kunderna – olika kundtyper
- Anpassa din kommunikation till kunden
Mötesbokning
- Ska jag boka via e-post, LinkedIn, nätverkande, telefon eller på annat sätt?
- Tekniker för personlig mötesbokning
Teori varvas med mycket dialog och praktiska övningar, som utgår från deltagarnas egna verksamheter. De får verktyg att använda redan nästa dag!
För bästa effekt
Ett enstaka utbildningstillfälle ger inspiration och nya insikter. Om ert syfte är beteendeförändring är det bra att lägga ett utbildningsprogram över flera tillfällen, utspridda i tiden.
Utbildning i grupp kan gärna kombineras med:
- individuell coachning av säljledare
- individuell coachning av deltagare
- sambesök med säljare till kunder
- medlyssning i verkliga kundsamtal
- DISC beteendestilsanalys och/eller drivkraftsanalys (här hittar du mer information om analyserna)
För mer information och offert
Kontakta Ingrid på ingrid.alestig@novasell.se, ring 0733-741165 eller boka ett kostnadsfritt möte online så hittar vi ett upplägg som passar er!