Hoppa till huvudinnehåll

Service, kundkommunikation och merförsäljning

Alla som har kundkontakt är viktiga ansikten utåt. De påverkar kundernas bild av er som företag och har också stora möjligheter att öka effektivitet, försäljning och lönsamhet genom en positiv attityd, professionellt bemötande och ett säljande förhållningssätt. Nöjda kunder köper mer och kommer tillbaka.

Utbildningen passar

alla som har kundkontakt, t ex i kundtjänst, support eller innesälj, men också servicetekniker och andra som möter kunder i sitt arbete.

Innehåll och upplägg

Ni får kunskap, inspiration, praktiska verktyg och en dos självinsikt, som ger nöjdare kunder och ökad försäljning. Era kunder kommer uppleva att de möts av trevliga och engagerade personer, som tar väl hand om deras problem eller önskemål.

Följande moment kan ingå i utbildningen, som byggs kring hel- eller halvdagar i den omfattning som ni önskar och behöver. Förutom att träffas i grupper kan vi också jobba online med liveseminarier, inspelade webbinars, filmer och individuell coachning och träning online.

Kundservice

  • Service som ger goda kundrelationer
  • Vad är service för era kunder?
  • Att hantera svåra kunder
  • Gör missnöjda kunder nöjda!
  • Hur undviker jag att kundens dåliga humör smittar av sig?

Kommunikation

  • God kundkommunikation
  • Olika kundtyper – hur bemöter jag dem på bästa sätt?
  • Din egen kommunikationsstil
  • Hur pratar jag så att kunderna förstår?
  • Telefonen som arbetsverktyg
  • Samtalsstyrning

Försäljning/merförsäljning

  • Hitta kundernas problem och önskemål – frågeteknik
  • Säljteknik
  • Hitta möjligheter till merförsäljning

Teori varvas med mycket dialog och praktiska övningar, som huvudsakligen utgår från deltagarnas egna verksamheter. Ni får metoder och verktyg att använda redan nästa dag!

För ännu bättre effekt

Inför utbildningen kan deltagarna göra

  • DISC beteendestilsanalys, som identifierar kommunikationsstilen och ger insikter i hur man genom att anpassa bemötande, argument och tempo lättare når fram till olika kunder.
  • Drivkraftsanalys, som visar vad som motiverar individen att prestera på jobbet.

Här kan du läsa mer om analyserna. 

Ett enstaka utbildningstillfälle ger insikter, som kanske inte alltid omsätts i praktiskt arbete. Det är lätt att göra som vanligt. Om ert syfte är beteendeförändring är det bra att lägga ett utbildningsprogram över flera tillfällen, utspridda i tiden.

För att säkerställa att deltagarna tar till sig verktygen och för att ge var och en hjälp att hitta sitt eget sätt att jobba effektivt med det vi gått igenom på utbildningen, kan utbildning i grupp kombineras med:

  • individuell coachning av ledaren
  • individuell coachning av deltagare
  • medlyssning och coachning i verkliga kundsamtal

Vill du veta mer?

Maila ingrid.alestig@novasell.se, ring 0733-741165 eller gör en intresseanmälan, så hittar vi ett upplägg som passar er!

”Vi fick fantastiska siffror och glädjande kommentarer på mystery call-undersökningen efter utbildningen och kan också se att merförsäljningen har ökat kraftigt om vi jämför med samma tid förra året.”
”Ingrid är så bra på sitt ämne. Är helt nöjd med en värdefull kurs för oss på företaget och för att utveckla vår verksamhet.”