Upplever du att det är motigt att sälja? Att höjda priser, tullar, krig och allmän osäkerhet gör att kunder inte vågar satsa, utan skjuter upp inköp som inte är helt nödvändiga. Då är det lätt att tappa motivationen. Men ge inte upp!
Det går att sälja i osäkra tider också. I stället för att öka all aktivitet och riskera att slita ut sig, så gäller det att jobba smart. Men hur gör man det? Här kommer fem säljtips i osäkra tider.
1. Prata med dina nuvarande och tidigare kunder
Det här är ett enkelt tips och förmodligen det allra viktigaste. Träffa dina kunder eller prata med dem i telefon. Fråga hur de har det och hur de ser på framtiden. Lyssna, engagera dig och hjälp till med det du kan. Fokus är på dem, inte på det du säljer.
När de berättar om sin situation, så får du också veta vad du kan hjälpa till med. De kanske har nya behov eller behöver en ny lösning på de gamla. Och även om du inte kan sälja något direkt, så har du investerat för framtiden. När marknaden vänder kommer kunderna att köpa från dem som höll kontakten.
2. Välj en tydlig målgrupp för nykundsbearbetningen
Ett knep för att sälja smart är att se över sin målgrupp för nykundsbearbetning. Bestäm vilka ni ska lägga er tid och era pengar på att bearbeta den närmaste tiden. Det finns branscher och företag som det går utmärkt för, medan andra har det tuffare.
Satsa hellre på en eller ett fåtal snäva målgrupper än att försöka nå ”alla”. Koncentrera både marknadföring och försäljning på dem. Ingen märker en utspridd insats, medan en koncentrerad ofta ger effekt. Våga välja och våga välja bort.
3. Se över vad och hur ni säljer
Stämmer era nuvarande erbjudanden med kundernas och den tänkta målgruppens behov? Är det rätt tjänster/produkter? Fungerar affärsmodellen och prisstrategin? Använder ni de mest effektiva kanalerna för marknadsföring och försäljning? Hr ni förstått deras kundnytta och är budskapen mitt i prick?
Många av svaren på frågorna finns hos kunderna och målgruppen (ytterligare en anledning till att prata och mötas) och några svar finns i era siffror. Så gör analyser, hitta samband och dra nya slutsatser.
4. Sätt nya motiverande säljmål
Känns säljbudgeten ouppnåelig? Kortsiktiga mål är bra för motivationen. Vad är viktigt den här veckan och månaden? Det kan vara antalet kundkontakter, antal sålda enheter, antal kunder ni har sålt till, marginal per såld enhet eller något annat som ni vet avgör er framgång. Enkla, mätbara mål, som ni kan följa upp ofta, prata om och fira när ni når.
När ribban ligger för högt är det lätt att tappa sugen. Lägg den på en höjd som är utmanande, men möjlig att klara. Inte för lågt, inte för högt.
5. Var positiv!
Det här femte och sista tipset kanske låter klämkäckt och fånigt. Men att vara positiv är att se möjligheter och tro på det man säljer, att vara motiverad, lyhörd, aktiv och ha framtidstro.
En positiv säljare sprider den känslan till sina kunder. Och nog är chansen större att positiva kunder väljer att köpa!