Hoppa till huvudinnehåll

Så här på våren börjar rabatterna blomstra i solen. Men låt trädgårdsmästarna ägna sig åt rabatter, gör det inte när du säljer. Rabatter kostar mer och ger mindre effekt än många säljare och företagare är medvetna om. Så vad kan du göra i stället?

När din kund ber om rabatt, prova att ligga kvar på samma pris, men lägga till ett mervärde. Vad du lägger till beror på vad du säljer och vad din kund tycker är viktigt. Och vad som är viktigt för din kund får du koll på i behovsanalysen. Möbelsäljaren kanske ordnar en snabbare leverans, fotografen låter kunden välja på fler bilder, konsulten ger ett whitepaper eller en timme till. Det här är sådant som nästan inte kostar något, men som kunden minns, gillar och ofta pratar om efteråt.

Med rabatter vänjer du kunderna vid en lägre prisnivå, som du sedan får svårt att komma ifrån. Med mervärden får du nöjda kunder som betalar fullt pris. Så ge dina kunder mervärden, inte rabatt!