Planerar du en insats för att kompetensutveckla dina medarbetare i höst? Vad klokt!
Utbildning och kompetensutveckling är ju så finurligt att det både gynnar företaget och medarbetaren. Företaget får kunnigare och mer motiverade medarbetare som kan prestera bättre, medan medarbetaren känner sig värdefull och blir tryggare i sin roll. En utbildning som man går tillsammans ger också teamkänsla och möjlighet att prata ihop sig om arbetssätt och vanliga dilemman.
Börja med att ta en ordentlig funderare på vad ni vill ha ut av insatsen. Är det en stunds inspiration, behöver ni nya kunskaper eller kanske nya arbetssätt? Det avgör nämligen hur upplägget ska se ut.
Inspiration
Alla behöver en dos inspiration då och då. En inspirationsföreläsning passar som del av en konferens eller kundaktivitet. Den kan också ge extra impulser inför en kampanj, ett projekt eller i en period med hög arbetsbelastning. Den ger bekräftelse (vad vi är bra, det där gör vi ju redan!) och aha-upplevelser (vad smart, det där har jag inte tänkt på!). Den är trevlig att lyssna på och lätt att ta till sig.
Deltagarna får motivation, lust och lite ny klokskap. Men – i ärlighetens namn – det är sällan en inspirationsföreläsning leder till någon större förändring. Den är ett sprakande tomtebloss som lämnar kvar en positiv känsla och några nya insikter. Vilket kan vara nog så viktigt!
Kunskap
Ett annat syfte med utbildning är att förmedla kunskap. Deltagarna behöver en starkare kunskapsgrund i något ämne. Det kanske handlar om nya lagar och regler, produktegenskaper, affärstyska eller något helt annat. Beroende på omfattning och svårighetsgrad lägger man upp en faktaorienterad utbildning som sträcker sig över allt från ett enstaka tillfälle till en lång period.
Renodlade kunskapsutbildningar gör jag ganska sällan, men ett exempel var när jag var lärare i försäljning på yrkeshögskoleutbildningar. Studenterna skulle ju lagra mycket kunskap, som skulle komma till användning i deras kommande jobb som säljare och marknadsförare.
Nya arbetssätt
Det jag oftast får frågan om är företagsanpassade utbildningar, som ska leda till någon form av förändring. Man vill kanske bli bättre på att sälja, få nöjdare kunder eller känna sig tryggare vid kundklagomål. Om utbildningen ska leda till verklig förändring så krävs det olika angreppssätt och flera tillfällen. Inspiration, faktakunskap, exempel, dialog och övningar blandas. Det ska både vara seriöst, roligt och utmanande, så att motivationen hålls uppe. Och det krävs flera tillfällen så att man själv kan prova sig fram mellan tillfällena och börja nöta in sitt nya arbetssätt.
Därför är det smart att göra en lärprocess i flera steg, där några av stegen är interna och några är med hjälp av utbildaren. Börja med att förbereda deltagarna på syfte och innehåll, så att de förstår vad som förväntas av dem och kan förbereda sig. Utbildningen får gärna vara uppdelad på flera tillfällen, så att deltagarna kan öva i verkligheten däremellan. Ibland kompletterar vi med individuell coachning eller medlyssning.
När utbildningsinsatsen är över startar jobbet med att hålla arbetssättet levande och fortsätta utveckla det. Planera hur ni jobbar med det i möten och i det dagliga arbetet. För till syvende och sist är det ledare och medarbetare som ska göra något riktigt bra av de nya kunskaperna och insikterna.
Svarade du ja på den första frågan?
I så fall ska du läsa vidare om vilka utbildningar och föreläsningar jag erbjuder. Eller kontakta mig direkt, så hittar vi rätt upplägg och innehåll för er.