Konsten att boka möten

telefon

Jag möter många, företagare och säljare, som säger att de inte gillar att ringa kalla samtal och boka säljmöten. De känner sig påträngande och osäkra, de vet inte vad de ska säga eller så har de tappat tilltron till att de har något bra att komma med.

Det är ju synd om du känner så, för visst är du väl övertygad om att den du ringer till skulle ha nytta av dina tjänster eller produkter?

Tro på dig och det du säljer!
Ja, det är kanske det allra viktigaste. Om du inte själv tror att du har den bästa lösningen, varför ska då kunden tro det?

Vem ska du ringa?
Det första du ska göra är att planera din mötesbokning. Tänk igenom vilka företag, som matchar din målgrupp och som du allra helst vill få som kunder. Gör en rejäl lista med alla uppgifter du behöver för att kontakta dem, med kontaktperson och telefonnummer. Det räcker inte med fem namn, de kanske inte är på plats. Se till att du har 30, 50 eller kanske 100!

Vad ska du säga?
Tänk igenom vad du ska säga och skriv ett manus. Du ska förstås inte läsa innantill på det, utan ha det som stöd. Mer som en stå-upp-komiker än en skådespelare på Dramaten alltså. Precis som stå-upparen fångar du sedan de tillfällen som kommer i samtalet.

Värm upp dina kalla samtal!
Tänk efter! Har du några ingångar på företagen du har på listan? Känner du någon eller känner du någon, som känner någon? Har du någon extra smart idé, som kan få just dem att bli intresserade?

Ringtimmen = roliga timmen!
Nu är det dags att ringa. Sätt av tid och se till att vara ostörd. Allra roligast blir det om du gör det ihop med andra. Börja med gemensam pepp, ring var och en för sig under en timme eller två och avsluta med en fika där ni går igenom dagens resultat. Fira när ni har lyckats!

Locka med nyttan
”- Hej, jag heter NN och ringer från Företaget. Jag har en nyhet, som jag skulle vilja presentera för dig.” Så säger alla andra, så det gör inte du!

Du skapar igenkänning och lockar med nyttan för kunden. Det är egentligen hela knepet, så jag säger det igen. Locka med nyttan för kunden!

Gå rakt på tiden
Frågan är inte om kunden vill träffa dig, utan när. Därför föreslår du en eller två tider.

Sälj inte!
Om du behöver boka ett säljmöte, så kan din produkt eller tjänst inte säljas per telefon. Annars hade du gjort det. Du vet redan att det inte går, så försök inte! Du ska bara boka möte.

Fastna inte i broschyrfällan!
Nästan ingen läser broschyren eller länken till hemsidan, som de ber dig att skicka. Och om de skulle göra det, så har du förlorat din möjlighet att påverka och ökar risken att de tackar nej.

Många säger att de vill fundera. Det kommer de inte heller att göra. Det är ofta bara ett artigt sätt att säga nej. Fråga vad de behöver fundera på, om de behöver mer information från dig, så får du ett ärligt svar.

Det värsta som kan hända?
Nu tänker du kanske att det här låter ju bra, men det tar ändå emot att ringa. Jag kanske stör, de kanske blir arga, de kanske säger nej…

  • Ja, du kanske stör. Fråga då när det passar bättre att du ringer.
  • Arga blir de nästan aldrig. Om det skulle hända, så är det knappast du som har orsakat det. Den stackaren var nog på dåligt humör innan.
  • Nej – det kommer många att säga. I stället för att låta dig nedslås, fortsätt att tro på det du säljer. Den som sa nej förstod ju faktiskt inte sitt eget bästa!

Lycka till med bokningen!

Är du nyfiken på mer? Gå en utbildning i mötesbokning eller hör av dig för individuell rådgivning!