Vissa människor fattar sina beslut på fakta. För andra är känslan viktigare.
Tänk dig att du ska köpa en ny telefon. Om du är en ”faktaperson” tar du reda på batteritid, minneskapacitet, vattentålighet, kamerans kvalitet och läser jämförande tester i tekniktidningar för att vara säker på att få den som passar dig bäst. Du gillar hårda faktaargument.
Om du i stället är en ”känsloperson” går du till affären och vill titta och känna på telefonen och du kollar med dina vänner eller kollegor vad de tycker är bra. Vad andra i din omgivning föreslår är viktigt, liksom varumärket. Om du får förtroende för säljaren, frågar du också efter hans eller hennes förslag. Du gillar ”mjuka” argument.
För att du ska kunna sälja till alla måste du hitta olika typer av argument för det du säljer.
Ett säljtips
Ta både fram fakta- och känsloargument. Gör en lista, där du delar in dem i två kolumner, fakta och känsla. Träna sedan på att använda båda när du säljer!