Har du tänkt på att kassapersonalen i klädbutiker ofta kommenterar det du köper? De kanske spontant säger “De här byxorna har just kommit in, visst är de snygga!” eller “Visst är det en härlig färg på tröjan!”.
I butiksvärlden kallas det att ge ett ord i påsen”. Man bekräftar helt enkelt kundens köp med en positiv kommentar i samband med betalningen. Det gör att kunden blir ännu mer övertygad om att ha gjort rätt val. Kunden lämnar butiken med en skön känsla.
Ord i påsen fungerar lika bra i andra branscher. Tänk dig att du köper en trimmer i den stora trädgårdsbutiken och personen i kassan spontant kommenterar att den där är bra, jag har också en sån! Visst blir du nöjd? Eller du köper ett hus. Och när alla papper är påskrivna och du står med nyckeln i hand och gigantiskt banklån, säger mäklarens kollega i förbifarten “Åh, var det ni som köpte det huset, det är så fint!”. Nog skulle du bli stolt!
Ord i påsen fungerar alltså både vid små och stora köp och även B2B. Det är alltid människor som gör affärer och människor gillar att få uppskattning!
Så ett bra säljtips är: ge dina kunder ett ord i påsen!